onsdag 2 juni 2010

Dagens fönster ...


Vid pilen syns den aldrig vilande grannen.

..... finns på pensionatet ., i det som kanske kan kallas för matsalen.

(I "matsalen" finns även cd-hyllorna och innan herr pv cyklar iväg till sitt arbete nu på morgonen, tar han mig resolut i örat och säger att nu får det verkligen bli någon ordning på detta hur jag hanterar cd-skivor. Titta bara, flera stycken som inte har något fodral!! Och helgens gäst som gärna ville lyssna till den här sångerskan, ja, inte hittade han den skivan inte! "Men den är ju här, den ligger ju rakt framför dig ..!" svarar jag och håller upp skivan, ja, visserligen utan fodral, men ändå.
Denna min protest betyder minsann ingenting och jag lovar, dyrt och..., tja, kanske inte så heligt, men ja, ja .., jag lovar att bättra mig, för jag inser ju att för honom är detta nånting viktigt.
I gengäld får han lova att fälla ner toalettlocket efter varje besök och kanske också att få lite ordning på sko-kaoset i hallen. Helt ärligt minns jag inte om han godkände förhandlingen. )



Från fönstret har man utsikt över grannarnas vackra hus.

Uppflugen på garagetaket håller Göran på att måla.

Denne Göran, f.d. lärare och smålänning, är garanterat Sveriges mest ihärdige man.

6 kommentarer:

annannan sa...

Bor det bara flitiga lärare i de trakterna?

Elisabet. sa...

annannan: ja, så är det.

Innan man får köpa tomt eller hus, måste man genomgå ett test som visar hur flitig man är.

Är man därtill smålänning, så ökar chanserna för husköp .-)

Matildas fikarum sa...

Jag föredrar att ha toalettlocket uppe. Varje gång jag måste använda toaletterna på jobbet är det med skräck och fasa jag gläntar på locket. Oftast är det de som lämnat dasset i oskick som liksom gömmer sina brott genom att fälla ner locket.

Elisabet. sa...

Matildas fikarum: men pensionatets toalettstol är i behov att bytas ut .., den är missfärgad i botten och jag tycker att det är så vanvettigt äckligt!

Så var min också, den i Ystad, när jag flyttade in.

Tack och lov fick jag en ny .-)

Men vad som är äckligt och inte, det ligger ju, - som med skönhet - i betraktarens öga.

När mamma bodde i min lägenhet, kom en kund in i affären där jag då arbetade och sa att .."Elisabet, din mamma borstar trottaren utanför lägenheten med sin toalettborste ..".

Så jag gick ut och sa .. "men lilla mamma .., inte ska du väl använda toalettborsten till att städa trottoaren!"

Då tittade hon så häpet på mig och sa ..."men Eliza .., den är ju ren ..".

Så dumt av mig.

Cecilia i Houston sa...

Lämnar man toalettlocket uppe i det här hemmet så har man snart en nyfiken katt där som tror att han är en hund- dvs han använder toaletten som vattenskål... Mysigt? Inte alls, så vissa gäster måste tränas ordentligt. Min man fick sin träning redan som barn, så vi har alltid varit rörande överens om hur locket ska lämnas :-).

Cecilia N sa...

Om locket är stängt så kan man jonglera med saker på toa utan att behöva vara rädd att de dimper ner i toastolen.

(Såna där saker som att lägga ifrån sig ringar eller armbandsur på tvättställskanten t ex.)