tisdag 1 juni 2010

På tåget ...



Alldeles vansinnigt överfyllt är det på Öresundståget från Malmö.

Överallt står människor ..., i mittgången .. utanför toaletten .., ja, det är trångt och bökigt och passagerare som har bokat platsbiljett kommer inte ens åt sina platser!

Irritationen är påtaglig.

En storvuxen kvinna med otympligt passage har ställt sig precis vid öppningen in till kupén och när andra passagerare ska försöka krångla sig förbi, är det hopplöst trångt.

Själv har jag fönsterplats och ber en tyst bön att ingen ska komma och snegla upp mot bagagehyllan där numret för platsen står och sedan säga ..."ursäkta .. men det här är faktiskt min plats ..".

Ååå, jag klarar mig.

Och pensionatsvärden som i morse så lyriskt vittnade om solsken och högtryck .., ja, det var nog antingen en synvilla, eller så varade det roliga inte så länge, ty Halland möter med gråmulen himmel och duggregn!

Precis på pricken som i Ystad.

Och sigge nilsson har jag inte sett svanstippen av, däremot pElle, och det har bjudits på ur-god stekt tåsk med färskpotatis från Bjärehalvön, inte så långt härifrån.

Livet känns bra.

2 kommentarer:

Linda sa...

Färskpotatis.... Åhhhhhhh!

Elisabet. sa...

LindaLotta: fast vi var rörande överens om att den gamla är godare .., den här var lite vattnig.