lördag 5 juni 2010

Vi leker doktor ....

Det finns olika lördagsnöjen här i livet.

Ett är att kolla sitt blodtryck.

Så det gör vi.

En efter en lägger vi oss på den guldiga soffan och låter Dr Göransson vara doktor.

Ja, när det är hans tur att bli kollad, träder syster Nilsson in.

Och här är resultatet.

Storebror: 156/101, puls 61 (ickerökare ..., säger själv att han måste banta .., åt friskt av marängtårtan ikväll ...).

PV 151/71, puls 54 (ytterst vältränad, ickerökare .... likväl högt tryck ...)

Yngste brodern 123/91, puls 93 (röker och snusar, musiker med oregelbundna arb.tider).

Ines 155/95, puls 69 (röker också ...)

Bloggmadamen 119/76, puls 78 (alltid samma höga puls, år efter år ...).

Ja, nu hoppas jag att intresseföreningen har noterat.

14 kommentarer:

Evas blogg sa...

Ni är för roliga ni :)

Cecilia N sa...

".../70" med hög röst innan hon fått av sig stetoskopet, barnmorskan, när jag väntade barn. Det är det enda jag vet (= tycker mig komma ihåg) om mitt blodtryck. Och det var sisådär 20 år sen.

Men det svartnar inte längre för ögonen när jag ställer mig opp som det gör för den långe ranglige sonen.

Suzan sa...

spännande! ;)

Monet sa...

I era år, tränade eller inte, ska era tryck ligga på det man här i Frankrike säger: Fjorton/nio. Det vill säga: man accepterar inte högre värden än 140 över 90 - är det högre än så då sätter man in åtgärder. Det gör man nog i Sverige också. Numera.Det viktigaste är att se till att inte undertrycket sticker iväg.

Tränade, rökare, sportare - det hjälps liksom inte - trycket ska bara ner, och något flimmer/fladder accepterats inte heller.

Sa intresseklubben. Sorry

Turtlan sa...

... sjuksyrran läser med visst intresse.. men inet stort ;-))

Inte nöje... jobb tänker jag ;-))

Natti!

Elisabet. sa...

Till er alla: ja, jag sa det åt dem i går .., bara att ringa vårdcentralen och boka tid!

Själv klarade jag mig ju .-))

Att pv:s blodtryck rusat i höjden, det kan väl förklaras med att han snart får en sambo, han som levt solo i pensionatet sedan 20 år tillbaka ,-)

Ni kan ju ana vilka tankar som flyger genom hans huvud ...

Mian sa...

Intressant sysselsättning en lördag ;)
Medicinerar du för ditt blodtryck, eller har du så där lågt?
Du kan få kolla mina värden om jag hälsar på i sommar.

Elisabet. sa...

Mian: jag medicinerar och det fungerar sååå bra! Innan dess hade jag 190/110 och sköterskan hämtade en ny bl.trycksmanchett för att trippelkolla. På hemväg från sjukhuset vågade jag knappt hoppa av cykeln ., det kändes som om jag bar på en bomb färdig att brisera.

Nu mår jag som en prinsessa.

Om dom nu mår särskilt bra.

Och ja, vi kan absolut leka doktor när du kommer!

Mian sa...

190/110 - jisses så skyhögt. Vad bra att det funkar med medicin!
Jag tror att jag har lågt tryck fortfarande, det har jag haft förut (verkar vara ärftligt kanske?).
Då kollar vi i sommar!
Jag hoppas verkligen att vi kan komma och hälsa på er, men jag skall ju byta arbetsgivare om en vecka och det blir inte så mycket semester i sommar dessvärre...men några veckor i augusti hoppas jag på.

Elisabet. sa...

Mian: ni är såååå välkomna! Men det vet du ju redan .-))

Joanna sa...

För oss som inte forstar... hade dom alla hogt? Fanns det nåt intressant skilnad, t.ex. att ickerökare hade högre än rökare etc? Förstår inte domdär siffrona :-)

Joanna sa...

För oss som inte forstar... hade dom alla hogt? Fanns det nåt intressant skilnad, t.ex. att ickerökare hade högre än rökare etc? Förstår inte domdär siffrona :-)

Elisabet. sa...

Joanna: alla utom jag själv har för högt blodtryck .., pv och storebror har kanon-puls .. mittenbrorsan alldeles för hög, men den var lägre i dag.
Att rökning påverkar blodtryck och puls, det tror jag är allmänt känt.

Love, literature and gardening sa...

Du är för rolig! Precis ett sånt inlägg jag hade kunnat göra. En lista med ordnad statistik.