onsdag 27 april 2011

Från Danmark till Nordkap ...



Fem timmar i kassan och det går bra mest hela tiden.

Eller hela.

Postburen är mer än rågad med tunga och stora paket och jag sorterar och lägger på hyllor och gör i ordning postsäckarna och sedan ska paketen lämnas ut .., det är varor från Ellos, Jotex, H&M, Clas Ohlssons, Gymexperten och en hel drös med bokpaketet och ett som innehåller "Svensk Militärhistoria" och där är paket från Canal Digital och ja, det tar liksom aldrig slut.

Johanna gör klart tidningsreturerna från igår och i morgon är det dags för allt det andra; Året Runt, Hemmets Journal, Svensk Damtidning, Se og Hör och alla de övriga. Gamla ska ut, nya ska in.

En enda rundgång är det.

Spännande är det att ha en skäggig man från Danmark framför sig (Jensen heter han i efternamn) och mannen berättar att han har som mål att cykla till Nordkap och nu har han gjort paus och handlar i affären.

Två gånger kommer han in.

Den andra gången glömmer han sitt Visa-kort och det är ren tur att jag hinner ifatt honom ute på parkeringen.

"Hallåååå! Du glömde ditt kort!" ropar jag.

Ååå, han blir verkligen glad!

När jag kommer hem berättar jag för pv om den cyklande herr Jensen.

Jo, honom känner han till, han har pratat med samme man utanför affären och vet t.om var han har slagit upp sitt gula tält.

"Han är 51 år (en-og-halvtreds), kommer från Randers på Jylland och har kommit tvåa i loppet Själland runt", säger pv.

En annan kund - en man i 35-årsåldern - har långt mittbenat hår och skägg.

Han ser ut som Jesus och det säger jag också.
(Ja, jag har sett honom flera gånger, Jesus alltså.)

Hemma i Malå fanns - eller finns förstås ännu - mannen som kallas för "reserv-Jesus", det epitetet borde nog den här mannen också få.

Och sen blir det kväll.

Och jag är trött.

5 kommentarer:

Bert sa...

Jag har mejlat en liten fråga till dig.

Elisabet. sa...

Bert: och jag har svarat flera gånger om -))

Turtlan sa...

Men hade Ni inte en cyklande gäst förra sommaren på besök hos Er hemma i huset?

Vilken tuffing att cykla hela denna vägen.

Elisabet. sa...

Turtlan: jo, det var Tolston Wilde från USA, som vi upptäckte nere vid parkeringen .., alldeles intill havet. Men det var ingen bekant .., vi bara ramlade på honom .., det var när Jan och Mian var på besök.

Bert sa...

Jepp - Men nu blev det ju bra.