torsdag 28 april 2011

"Trädgårdsdags ..."



Till pensionatvärdens stora sorg, växer humlen så det knakar.

Snart ska här finnas humle på ömse sidor om ytterdörren och mot söderväggen och ..., ja, här finns även ett litet humle-BB, där jag sedan kan ta nya plantor och flytta runt.

Mindre lustigt, för pensionatsvärdinnan, är att myntan växer och sprider sig på samma sätt.

Totalt oförfärad översvämmar den varje ledig och även upptagen yta!

Vilken egoistisk planta!!

"Bort med dig Lavendel .., vik hädan Gamander, här kommer jag!" tänker nog Familjen Mynta.



Kattmyntan däremot, sköter sig exemplariskt.

Snyggt och prydligt håller den sig vid stenkanten och växer bara i sidled.

Just så ska det vara.

Värre är det med familjen Lysing och Vallmo, vilka mer än gärna tar plats.



Från danska katalgon Vivara, beställde jag en slags flox, samt två styck veronica.

Det visade sig vara kraftiga och fina plantor som växer så det knakar.

(Vid gröna pilen skymtar veronican).

Mmmm, jag ska nog göra en ny beställning, tror jag.



Och här sitter herr Stare och försöker locka till sig en fru.

Det går si så där.

Och snart ska jag själv köra till affären för ett pass från tio till åtta.

Tre timmar i frukten, resten kassa, tidningar, post och allt annat.

I morgon vankas ledig dag.

Och därefter jobbarhelg.

3 kommentarer:

Cecilia N sa...

Nota bene:
http://www.lotten.se/2011/04/ersattningsbuss.html/comment-page-1#comment-60005
(kommentar nr 16)

Mian sa...

Myntan är underbar!
En ättling från pv´s planta frodas nu vid gaveln på Jans utedass :)

mossfolk sa...

Precis sådär på antennen mitt emot vårt hus har herr koltrast suttit varje morgon i säkert en månad och sjungit. Men idag är det tyst. Kanske fann han sig en maka tillslut :)