måndag 25 april 2011

Någon som vet ...?



Vid fyratiden på eftermiddagen sitter vi på altanen och pustar ut efter allt grävande och planterande.

Tre syrénplantor har hamnat nere vid infarten ..., jag har sått vildblommefrö i slänten och vattnat småplantor i rabatten.

Pv har ägnat sig åt dräneringen som snart är klar .., nu fattas bara ett kopplingsrör.

Och så sitter vi i solgasset och tittar mot slänten där herr och fru Blåmes - till vår oerhörda glädje ! - inspekterar den nyligen uppsatta fågelholken och den tycks motsvara förväntningarna .., av och an flyger dom .., en av dem tittar in och så om och om igen samma procedur.

Hit och dit .., ut och in!

Mellan varven uppsöker dom nog mäklarfirman, det är minsann fler lägenheter som ska inspekteras.

Just där har jag satt vildblommefröna (som enligt katalogen ska dra till sig HORDER av bin, humlor och fjärilar när det väl börjar blomma ...) ser vi en liten fågel som pickar och har sig.

"En rödhake ...", säger jag som mest skymtar ett rostbrunt bröst.

Kikare hitåt!

Nej, det är det inte en rödhake .., det är en underlig liten fågel .., mer avlång i formen .., påminner nästan om en nötväcka .., nej, vi känner inte igen den.

"Du får kolla i fågelboken ..?" föreslår pv.

Då rikar jag titta på den lilla katalogen där jag beställde såväl holkar, frön som kaffemuggar .., ja, där är den ju, på omslaget!

Nu undrar jag ..., vad är det för fågel?

(Och så har jag sett mitt livs första riktiga orm .., den slingrade sig från komposten in till grannens stenmur. Slank och lång och mager.)

Senare: på FB säger Bert att detta är en Rödstjärt och när jag läser om den här, så stämmer det perfekt.
Det jag särskilt noterade var att den darrrrrade med stjärten på ett sätt som jag aldrig tidigare har sett en fågel göra, samt det vita ovanför ögonen.

6 kommentarer:

gunnar i vaplan sa...

Svart rödstjärt är mitt förslag, men är absolut inte säker, eftersom det på bilden är så tydligt blå färg...

Jag tror nog att Mian fixar det ;-)

gunnar i vaplan sa...

En helt vanlig rödstjärt är det, nu är jag väldigt säker ;-)

Elisabet. sa...

gunnar: ja, det tror jag också att det är! Himla kul att få lära sig så här. Tack ändå.

Mian sa...

Vanlig rödstjärt (ej svart rödstjärt).

Lyckliga Grodan sa...

du ska som alltid vara värst.. ;)
en liten rödhake är ju ingenting mot en rödstjärt, det förstår ju vem som helst!

Bert sa...

Rödstjärten har "alltid" funnits i mitt medvetande. Från barndomen, faktiskt. Men när jag nu i helgen såg den för första gången på min egen ägandes tomt, inser jag att jag inte varit i kontakt med den på många, många, många år. Det var en trevlig återträff. Hoppas att den väljer någon av våra icke uthyrda holkar.