fredag 6 juli 2012

Den där fisketuren ...

Igår när jag kom moppande till jobbet, stod Eva från Tyresö ute vid lastbryggan och väntade och från sin väska tog hon fram ett inslaget paket, ämnat till pv. 

När jag senare på kvällen kom hem, blev det paketöppning och ååå, så underbart detta var! 
Barnbarnet Erik, 12 år, (med världens vackraste ögon ..!) hade - på min önskan - gjort en teckning som visade den vådliga fisketuren tillsammans med pv, ni vet, då det kom kastbyar som fick vattnet att slå in i den lilla segelbåten och Erik som fick ösa, medan pv tog årorna! 

Här syns teckningen .,. ni ser väl dom höga kastvågorna till vänster om båten!

En vacker bok om den halländska naturen och fåglar som besöker det här landskapet, fanns också med.

På en av sidorna hade mormor Eva tecknat .., ja, här var hennes version av fisketuren!
Se där .., där står hon på klipphällen och ser hur vattnet slår in i båten!

När vi, några dagar senare, pratade om detta .., sa Eva att .."nej, vi byter ämne, jag får diarré bara jag tänker på hur hemskt det såg ut!"

Kanske är det lite av terapi att få rita av sig?

Och i boken finns vackra bilder av det här landskapet som jag har lärt mig att tycka mycket om.
Kärvare än i Skåne .., lite mer fjällikt ibland.

Och på sidan 145 kan vi läsa om den lille Gransångaren.
" ... hörs årligen enstaka gransångare ....", kan man läsa.

Det är nog den enstaka gransångaren som flyttat till vår slänt.

Sist av allt - det är nu på morgonen när jag ligger under täcket och njuter av en ledig fredag - skickar jag en liten film till Eva.



Det är den här filmen och kanske kan även den användas i terapeutiskt syfte ...

(Uppmärksamma bloggläsare ser kanske att på somliga bilder finns en liten mörk fläck .., ja, det har kommit nåt vajsing på kameralinsen .., snart har nog den lille Canonkameran gjort sitt.)





5 kommentarer:

Anonym sa...

Förstår mormor på land till 100%, men oj så spännande för Erik. Ha en riktigt skön ledig fredag!!!! Åsa

Lisbeth på Tankevågor sa...

Härliga teckningar!! Man kan verkligen tänka sig in i hur den där fisketuren var! Underbart för Erik att han fick vara med på den! En spännande upplevelse att spara i sina minnen. Men jag förstår att mormor hade magont där på stranden. Den här farmodern hade (förstås) hellre varit med i båten och tagit vindar och vågor än att stå och se på.

Lisbeth igen sa...

Har ni ingen kameradoktor där i närheten som du kan boka en tid hos åt Herr Canon? Såna där saker kan ibland fixas. ( såg fläcken på första bilden och sen på de andra när jag läste vad du skrev)

SoF sa...

Ja så där blev det med min förra lilla Canon också.
När man väl har börjat lägga märke till den där fläcken...så blir det irriterande.
(nästan som med Gransångaren...) ;)

När jag tänker på stunden där i er trädgård, så svämmar hjärtat fortfarande över. ♥

Minnet av det skall jag spara inom mig - tills jag inte har något minne kvar...

Å så måste jag snart fylla på näsduksförrådet. :)

PS. Jag har mailat över lite skräpiga fönster till dig. DS.

Elisabet. sa...

Åsa: ja, jag förstår också hans mormor ,-))

Lisbeth: men jag hade INTE velat sitta i båten och jag var så fylld av beundran för Erik, som trots allt inte såg skräckslagen ut efteråt ,-)
Nej, ingen kameradoktor, däremot Elgiganten ..,. kanske hittar jag nån liten kamera där ...

SoF: detsamma! Sååå roligt var det! Och bilderna finns redan på plats, några av dem!