tisdag 3 juli 2012

Malmö tur och retur i ett huj ...

Igår hade sonen födelsedag och vid fyratiden idag satte vi oss i bilen - pv och jag själv - och körde till Malmö.
Vansinnigt mycket trafik är det numera (vi körde om ett stort antal splitternya Volvolastbilar som skulle till Tyskland !) och vi hade bestämt att möta Anders vid fiskbutiken - tillika restaurangen - Malmö Fisk - Hannes & Johannes - och det gick bra .., vi parkerade inte långt därifrån och se där, där satt redan Anders och väntade.
Tjugosexåringen.

Många gäster var på plats .., människor kom och gick ..,. det fylldes på bland borden .., och vi valde att sitta ute, men först gick vi in och hälsade på pv:s brorson Hannes, som är en av dem som startat det hela och där stod han bakom disken, rödhårig och varm och trött efter att ha varit uppe sedan tre natten mot idag.

Denne Hannes som i ordets rätta bemärkelse har varit PASSIONERAD när det gäller allt som har med fisk att göra .., och som varit det sedan han var liten pojke!

Lokalen var långt mycket finare än jag hade förväntat mig!

Och här är den andre .., nämligen Johannes, som för dagen agerade servitör.

Att välja var inte alldeles enkelt .., det här blev mitt val.
M u m s!
J ä t t e g o t t!

Och pv tog fish and chips .., ååå, jag nästan ångrade mig, den såg så himla fin ut! 

Anders valde kokt torsk med primörer .., helnöjd även han.
Lyckliga malmöbor som har detta inpå knuten!

Sen förbi Västra hamnen där Josefine bor och vilket underbart bostadsområde och vilka lägenheter.
Det är knappt man tror sina ögon att där finns vanliga hyresrätter - utsikten är mot Danmark och bron - stooora fönster och balkong mot väster.
Knappt fem minuters promenad från Josefins lägenhet finns badbryggor och stora områden att sola på!

Ack, att man hade haft baddräkten med sig!!

Och nu är vi hemma och alldeles överlyckliga blev hundarna (jag hade först pratat med grannarna, tänk, om nånting skulle hända oss och vi inte kom hem och där skulle harry och elvis vara ensamma ..., så Göran och Gun lovade att hålla koll - utifall att -.

Ja, jag vet.
Att ha livlig fantasi är inte det allra bästa .., men det känns tryggt ändå att tänka på vad som faktiskt kan hända.

12 kommentarer:

Mian sa...

Jisses vilken snabbsväng!
Vid Västra hamnen promenerade vi runt när vi var i Malmö förra försommaren, jag och Jan.
Tänk att bo där - suveränt!

Ulrika sa...

Till Malmö ba' så där, liksom. :-)

Åh vad jag vill äta hos Hannes och Johannes, det ser såååå gott ut!!

Evas blogg sa...

Västra hamnen har de verkligen lyckats bra med. Kanonfint område! Ser gott ut det där.Jag hade nog valt som pv jag :)

Cecilia N sa...

Vi pratade om det idag, att ta livet för givet.

Elisabet. sa...

Mian: ja, det skulle jag med, om jag nu skulle bo i en stad. Bara detta att kunna gå och ta sig ett dopp på mindre än fem minuter, det är ju närmare än vi har! Och bryggor!!!!

Ulrika: ja, men nu var det ju födelsedagsfirande ,-) Trettio mil för att äta middag är inget som pv rekommenderar, men jag står för bensinen. Trettio mil däremot för att få träffa och äta middag tillsammas med ett av sina barn, är värt mer än bensinen.

Eva: ja, precis! Jag tycker kanske inte att husen alltid är så vackra, men ändå .., dom smälter in i miljön på nåt vis.

Cecilia N: det borde man göra oftare, tycker jag.

Mian sa...

Men ni bor vackrare och bättre Elisabet!

annannan sa...

Vilken stilig son! Han passar precis som skånsk polis, fast han pratar visst inte skånska?

Det slår mig att jag hade en skjorta med ungefär den rutningen och de färgerna 1986. Den har jag tänkt på den senaste tiden för hade jag haft den kvar så hade den varit modern nu.

Liksom han är, din reslige son.

För övrigt är det ju så att just motorvägen genom västra Skåne ger en försmak av den trafik som råder i mycket av kontinentala Europa. Tyvärr. Att vi ska vara så förtjusta i att köra våra egna bilar...

Ruta Ett sa...

Fiskrestaurangen verkar väl värd ett besök och Malmö är det ju alltid - tycker exilmalmöiten

Annica R sa...

Å dit måste jag åka! Jag har ju bara 20 minuter till Malmö. Din blogg är en av mina favoriter, jag ska bli bättre på att kommentera. :)

Elisabet. sa...

Mian: men om jag skulle bo i en stad ..., då skulle jag gärna bo så! Tänk, att ha en badbrygga så nära!

annannan: skjortan hade han köpt i USA ,-) den var så fin.

Annica R: hej du! Ja, den är väl värd ett besök, tycker jag!

Elisabet. sa...

Ruta Ett: tack för hundbroschen som kom idag, din envisa rackare ,-))
Den ska jag ha på blusen imorgon.
På jobbet.

Micke sa...

Det är fint där i fd. hamnområdet, Västra hamnen i Malmö. Var dit får 2-3 år sedan och hälsade på och blev guidad runt lite. Härliga ställen knalla runt på trots massa nya hus.