torsdag 5 juli 2012

I stället för att ligga på divanen ..

I dagens DN läser jag om trädgårdsmästaren Victoria Skoglund som säger att .."när det känns stressigt är inget så läkande som att vattna sin trädgård".

Just så känner jag det!

Ofta drömmer jag om en vacker, gammaldags vattenkanna med stril och för min inre syn ser jag mig gå omkring och bära på den där tjusiga och ändå så rustika kannan (man ser såna i alla reportage från härliga trädgårdar, där står kannorna så där lagom i skymundan, men ändå väl synliga ...), jag ska se ut nästan som Karin Larsson, ni vet - Carl Larssons fru - med härligt förkläde och allt ska växa och gro!

I verkligheten har jag en grön och inte det minsta charmig plastkanna som rymmer tio liter - skulle jag tro -.

Det händer att jag vattnar blomlådeblomstren från just den kannan, men det är bara för att jag då har i lite gödningsmedel.

Förfääärligt tung är den att bära på och mesta delen av tiden, får den stå för sig själv och deppa.

Nej, jag använder vattenslangen.

Och precis som trädgårdsmästaren Victoria säger, så är det en lisa för själen att stå där och vattna krukor och rabatter och nyplanterade buskar.

Jag  ä l s k a r   den där stunden när jag står där alldeles stilla och ser vattendropparna singla ner mot marken!  Det är precis samma känsla som när sigge och pElle har fått mat och dom sedan sitter i godan ro och putsar sin päls eller nos och jag riktigt ser hur bra dom mår.

Just den känslan är det.

Idag är det slut på ledigheten, den där två och en halv dag långa tiden i frihet.

Å, så jag har njutit!

Och även idag är himlen blå, om än aningen mer skyig än igår och vinden är östlig och jag ska plantera om några lavendel som plötsligt inte längre syns i rabatten. Dom vita rosorna - vilka planterades i fjol - blommar!

Ännu bättre: vildkaprifolens första blomma har slagit ut!

Och Gransångaren, han sjunger och sjunger ...., accompanjerad av en morgonpigg liten krabat, vars flöjtande låter som ett enda "knäppande".

Lite smått och gott ...

Dagens Sommarpratare är den här mannen - helt okänd för mig - och jag längtar till den fjortonde juli, det tror jag kommer att bli ett program för mig!

Ny i länklistan: Fotobrus - med mängder av fina bilder -!

Och Annas mamma har blivit sin egen , med vacker blogg!

Och jag har rensat i länklistan; såna som inte har uppdaterat det senaste året - hej svejs med er -, men ni är välkomna tillbaka!

10 kommentarer:

Ulrika sa...

Å vad jag skulle vilja slå mig ner där hos er just nu. Bara vara. T.o.m. lyssna på herr Gransångare. ;)

Är så stressad och sliten och slut att jag går omkring och är arg och irriterad på ingenting. Suck.

Kraaam!

qi sa...

När jag ser din vattenslang kommer jag att tänka på Bodil Malmstens underbara bok "Priset på vatten i Finisteire". Du har säkert läst den men om du inte gjort det har du missat något! Jag tycker den passar in på dig på något sätt... :-)

Elisabet. sa...

Ulrika: ja, det är en avstressande tillvaro!

qi: jag har läst den och ÄLSKADE den .., det är den av hennes böcker jag tycker absolut bäst om! Men tack ändå, för omtanken ,-)

Monica sa...

Er trädgård är nog väl så vattnad som Zetas:-). Tyckt alltid den trädgården är överreklamerad, blivit besviken på snorkig personal i cafeét, förvånad över halv-och helvissna växter till dubbla priset i jämförelse med andra närliggande handelsträdgårdars helfräscha eller torghandelns, ännu mer förvånad när folket från innerstan fyllt, verkligen fyllt en hel kundvagn med halvvissna blommor som inte fått tillräcklig omvårdnad. Plus rostiga prydnadsföremål, vet, det är inne;-). Och ännu mer förvånad igen när jag läste på KI och folk när de skulle koppla av åkte ditut. Ska vi ända dit? sa jag som visserligen inte bodde så långt ifrån, det gjorde de från innerstan, men det var fiiint att sitta där förstod jag. Makens kollegelärainnor ska absolut dit också när någon fyller år så han har varit där oftare än jag. Nå, får väl ge den en ny chans och återkommer med recension.

Cecilia N sa...

När jag gick och lade mig vid ett-tiden inatt så var det ju gryning. Och fullmåne åt andra hållet ...
Så när jag lagt mitt huvud mot kudden satte herr svartvita flugsnapparen igång och "berättade".
Men tack så mycket!
Men jag somnade ändå. Jag vet inte om han insåg sitt misstag också och tystnade.
Fast då var jag rätt glad att han inte var gransångare.

(Stackars lilla mobbade gransångaren.)

Tony sa...

Tack för länken, nystartad som jag är behövs all reklam :-)

Dinah sa...

När man är stressad finns inget så avkopplande som att titta på en valp (eller gärna flera) som leker.
Sen blir de vuxna hundar som leker och såna är också avkopplande att se.
Sen blir de gamla hundar som ligger och vilar och såna är avkopplande att titta på (om de inte är sjuka eller så gamla att man börjar oroa sig för avlivningen.)
Vattna blommor. Nej tack.

Elisabet. sa...

Monica: för mig var den här trädgården en ny bekantskap .., ja, visserligen bara via DN, men ändå. Ska bli spännande att se hur din recension blir ,-)

Cecilia N: jag öppnade fönstret precis nu - där jag sitter och skriver - och kan man tänka sig .., jag hör honom INTE!

Tony: underbar rökskäggsbild! Den kunde du nog få pris för ,-)

Dinah: jag håller med, men det är onekligen enklare att vattna blommor än att skaffa sig hundvalpar. Att ha höns är också avstressande. Sedan jag läst och sett på Gunnars bilder (Rapport från 63:e breddgraden) har jag dock helt skippat alla eventuella tankar på att ha bin. Inte om man vill ha en icke-stressad tillvaro, i alla fall.

Elisabet. sa...

Monica: för mig var den här trädgården en ny bekantskap .., ja, visserligen bara via DN, men ändå. Ska bli spännande att se hur din recension blir ,-)

Cecilia N: jag öppnade fönstret precis nu - där jag sitter och skriver - och kan man tänka sig .., jag hör honom INTE!

Tony: underbar rökskäggsbild! Den kunde du nog få pris för ,-)

Dinah: jag håller med, men det är onekligen enklare att vattna blommor än att skaffa sig hundvalpar. Att ha höns är också avstressande. Sedan jag läst och sett på Gunnars bilder (Rapport från 63:e breddgraden) har jag dock helt skippat alla eventuella tankar på att ha bin. Inte om man vill ha en icke-stressad tillvaro, i alla fall.

Elisabet. sa...

Cecilia N igen: nejdå, nu är han igång!