fredag 28 augusti 2009

Just nu ...



.... cykeltur till stranden och havet och jag lånar ovanpågrannens alldeles för höga cykel och ellis tar min, min "nya", med stora cykelkorgen och nytt framdäck.

Åååå, så det blåser!

Och vi går ut på bryggan och jag klär av mig och på med baddräkten och nerför stegen och vattnet är v a r m t, nästan ljummet .., varmast hittills i sommar .., och jag simmar i vågorna och tänker på Estonia och om det hade varit Emma och Emil eller mina barn och så rundar jag bryggan och kommer ut i vågskvalpet där det är riktigt suuuugande .., det blåser från väster och nu får jag alla vågorna mot mig och det är tång i vattnet och jag dyker och tänker att detta är det bästa som finns och jag tänker att om tre veckor är vi i Grekland och badar i ett turkosfärgat vatten och sitter på balkongen eller uteplatsen och dricker kvällskaffe och kanske läser vi var sin bok och jag skriver vykort och ber pv smörja in mig på ryggen.

Sånt tänker jag på.

Och så upp ur vattnet och ellis tar bilder och vi sitter tillsammans på bryggan som är solvarm.

En kvinna i vit frottébadrock kommer emot oss och frågar om vattnet är kallt?

"Nä, jätteskönt ..!" säger jag.

Och så hemåt.

Små Prästkragar pryder vägrenen och där är Cikoria och några pyttiga Blåklockor.

Sädesärlan är kvar.

Och nu hemma.

Middag som väntar.

Ellis vid sin dator .. jag här.

Svenska plommon i köket.

Öppet fönster .., fredagsmusik från någon spelglad granne.

Livet känns som bäst.

4 kommentarer:

qi sa...

Vilken härlig kväll!

Inkan© sa...

Ett så fin "just nu" -upplevelse.
Smultron!

pralinen sa...

Härligt :-)

Evas blogg sa...

Vilken alldeles underbar fredagskväll!