söndag 21 juli 2013

Bilder från en alldeles ledig lördag ...


Då blir det utflykt till vackra Varberg - det  måste vara en av vårt lands vackraste städer ? -, där det pågår sedvanlig torghandel och det är inte vilken handel som helst; det är absolut smockfullt på torget och där är grönsakshandlare och blomsterförsäljare, såna som har antikviteter (eller i alla fall gamla tallrikar och sånt ...), kläder förstås .., hushållsredskap .., dom största jordgubbar jag skådat ..., ja, det är otroligt med folk där! 

Själv åker jag dit i akt och mening att hämta två linneklänningar som jag beställt.
Nu har jag snart dylika tills jag trillar av pinnen och det känns skönt.
Ni vet, den där känslan när man  hittar kläder som man direkt trivs i - kläder som är en själv -, den känslan betyder så oerhört mycket för ens välbefinnande.


Sen kommer jag hem och upptäcker att AP och hennes väninna Linda har kommit.
Det är förstås hästen som ska hälsas på, ja, även mamma och pv.

Vi går till stranden .., någon badar flera gånger .., andra solar. 
En tredje går ut med segelbåten för att försöka fånga makrill.
Från stranden ser vi honom ute på havet.
Vi ligger eller halvsitter bland blommande Marviol .., överallt på stranden finns denna ljuslila blomma! 

Och Ecke och Britt kommer ner för ett förmiddagsdopp .., Ecke - nästan helt blind - stöder sig på hustrun och tillsammans går dom ut i vattnet. 
Lååångt ut! 

"Å, så där vill jag bli när jag är över åttio!" utbrister AP och tittar på dem.


Kväller.
Tillsammanspromenad ner till havet igen.
Jag plockar gulmåra, rölleka och dom här söta gula sakerna vars namn jag inte vet.
Inte för ett ögonblick tänker jag på crème fraiche eller yoghurt (tack Monet som talade om hur detta stavas - nu tar jag Arlas version och försöker hålla mig till den ,-) ..., jag bara gläds åt den lilla buketten och detta att vara fri och ha en dotter på besök!



Ena sidan av åkern .., där finns som en stor rabatt av ..., baldersbrå, kanske?
Sååå vackert!

Det är fruktansvärt torrt i Halland just nu .., 21:a dagen utan regn och med högsommarvärme mest hela tiden ..., radio Halland pratar om ett stundande bevattningsförbud.
Jo, det fattas ju bara det, nu när vi har växthus ...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh,dina bilder får mig att längta!Imorgon åker vi till Varberg på en vecka,det är en stad man trivs i omedelbart. Måste vara havet, nästan alla städer vid havet har det där speciella.En promenad ut till Apelviken först och främst!

Cecilia N sa...

Bevattningsförbud: Ta hand om allt sköljvatten från köket.