onsdag 24 juli 2013

Dagar att minnas ...


Timmavis på en sandvarm strand.
Vinden som fläktar.
Bad i havet.


Eftermiddagspromenad med harry.
Subtropisk hetta.
Jag skippar den vanliga rundan .., tänker att asfalten nog blir olidligt het mot harrys tassar.
I stället går vi samma väg tillbaka.


Sen stranden igen.
Ensam.
Pv har tagit bussen och sen tåget till Ystad och ska - efter fotbollsmatchen - idka nattsegling.
Jag har hört honom telefonsurra med mitt ex .., dom lät som förväntansfulla och sprittiga småpojkar .., längtade och skrattade .., ååå, så roligt det skulle bli, detta att segla till Bornholm! sa dom båda.

Hemma på gården blir jämtlänningen kvar.
Nä, inte ett bad där så långt ögat når.

Tidigare idag, på stranden, föreslog jag att han skulle göra oss sällskap ut med stora segelbåten nästa sommar .., till Bohuslän, ja, så är jag inte den enda novisen ombord?
"Jag ska tänka på saken .., men det låter rätt härligt ...", sa jämten.
Nu håller vi tummarna.

Sist av allt middag i Heberg, på Laxbutiken.
Ja, inte på taket, utan inne i serveringen.
Den allra ljufvligaste varmrökta lax med romsås och färsk potatis för mig och något annat i laxväg för främmandet.


Det är förstås sånt här man ska tänka på under kulna dagar i november.
Och det är såna här dagar man vill säga just så här ...

6 kommentarer:

Bloggblad sa...

Härligt att du återigen fått så nära till havet! Vi har 20 min med bil på smal och krokig väg innan vi kommer ut till Slätbaken. Men, Per kör sååå gärna dit, så jag ska inte klaga - sen har vi hela havet att njuta av.

Precis som du, satt jag under äppelträdet idag och tänkte på hur tacksam jag är som har det så bra. Bara för att jag nu skönjer slutet på min skoltid, så njuter jag ännu mer. Behöver inte skynda mig att göra en massa som sen inte hade blivit gjort på ett helt år.

Elisabet. sa...

Bloggblad: fast det var nära i Ystad också; fem minuter med cykel, men det här är ju ännu närmare ,-)
Det bästa med Ystad var att det var tvärdjupt, det tycker jag om.

cruella sa...

Vi har verkligen samma badsmak, du och jag, E! Kallt och tvärdjupt, jojo:-) Jag badar nästan bara där jag kan hoppa i från bryggor eller hamnar, gillar INTE att behöva masa mig ut på grunt först, för då gruvar jag mig.

Elisabet. sa...

Cruella: ja, får jag välja så ska det vara max tre meter ut till djupet, kring arton, nitton grader och gärna mjukt vatten. Då är det perfekt. Du är ju lite tuffare och vill nog ha svalare 😉.

Elisabet. sa...

Cruella: ja, får jag välja så ska det vara max tre meter ut till djupet, kring arton, nitton grader och gärna mjukt vatten. Då är det perfekt. Du är ju lite tuffare och vill nog ha svalare 😉.

cruella sa...

Ner till 15 är okej, men då får det ju vara soligt och varmt. Är det 18-19 badar jag oavsett väderlek:-)