Onsdag och befrielse ...
Ja, befrielsen att slippa infinna mig tidigt på hjärtmottagningen den här morgonen, för elkonvertering, alltså.
Inte för att det kändes oroligt, men det ska jag villigt erkänna att det var inget jag såg fram emot heller.
Enbart trivsamt var det däremot att bli bjudna till Ecke och Britt på middag. Det var igårkväll, alltså.
Det var dukat i det stora uterummet, det som närapå kan liknas vid ett orangeri. Nu hade såväl citron,- och olivträdet, (samt kamelian) fått flytta ut och stod nu i hörnan av tomten där det ställts i ordning en liten trädgårdsgrupp i blått. Sååå fint och ombonat det kändes!
Några trivsamma timmar tillsammans blev det och grannen Birgitta gjorde oss också sällskap. Birgitta som känt Ecke och Britt sedan många, många år tillbaka då de båda familjerna köpte sina sommarhus här i Stensjö. (Bilden visar "tavlan" som satt på väggen i uteummet. Om man vilade blicken på den målningen, kunde man tro sig vara någonstans i Egypten.)
Sonen Jonas, relativt nybliven pensionär. hade hjälpt till med middagen och agerade servitör med den äran.
Till förrätt var det gravad lax med kokta ägghalvor samt gravlaxsås (så gott!), därefter bjöds vi på en Bouillabaisse från fiskbilen vid Willys (lika ljuvlig den) med färska räkor och aioli som pricken över i och så jordgubbar med vispad grädde till dessert.
Ni kan tro att det var gott!
Så här såg det ut när jag lyfte blicken under bordet. Fr. v. Britts ena ben, så Birgittas i mitten och Eckes till höger. Och min afrikaväska i blått kom också med på bild, plus en sandal.
Nå, vad pratade vi om?
Jo, om Martin Kraghs fantastiska Sommarprat .., om superbilliga flygbiljetter (Jonas flyger och var då och då, senast till Malta) .., det pratades om barn och barnbarn och om Britt och Jonas resa till Lund förra helgen, då, när det var studentexamen för deras yngste sons bonusson och om deras hemresa sent på kvällen, ja, klockan 01.00 på natten ankom Öresundståget till Halmstad och Britt, som ju är - eller blir - nittiosju år, sov längr än vanligt dagen därpå, men oj, så trivsamt det hade varit.
Hela tiden medan vi satt där i uterummet, spatserade skatorna på plasttaket och Britt vittnade om hur roligt det är med fåglarna, dom som nu nästan känns som hem-tama.
Vi pratade också om detta att välfyllda chark/delikatessdiskar är så oändligt mycket mer lockande, ja, än halvtomma diskar .., och det blev prat om Turkiet då jag - med stor glädje - (på instagram) följer en ung man som cyklar från Sverige till Kina och han har inte ord nog för att berömma människorna i Turkiet för deras gästvänlighet, generositet, hur snälla de är mot katter och hundar och vilken hjälp han har fått av cykelreparatörer som inte tagit betalt och inte minst: vilket otroligt vackert land Turkiet är!
Nu är denne cyklist på väg till Georgien och det är också ett land jag hört så mycket gott om. (Då var det den här amerikanen som tog sig till fots över halva världen, tillsammans med sin hund, vars namn jag nu glömt.) Nå, vi åkte hem vid 21-tiden och jag stöp på soffan och somnade nästan rakt av.
Idag är en annan dag.
Strålande solsken .., pv sätter upp gipsskivor i nya uterummet (som blir ett innerum) .., jag hjälper till mellan varven .., och nu ska vi åka till golfkrogen och kalasa på smörstekt spätta.
Så är tillvaron här i landet Halland idag. Nu blommar förresten almöken/rallarrosen vid vägrenarna, plus alla lupiner som håller stånd mot eventuell utrotning. Renfanan är på gång .., och trädgårdssångaren är den fågel som kvittrar allra mest! Satt ute i en halvtimmes tid och bara lyssnade till denne "pratglade" lille krabat som jag aldrig tycks få se skymten av
Igår flög en GÖK förbi tomten och ko-ko:ade medan den flög! Det har jag aldrig upplevt tidigare! Annars får vi - via Merlins fågelapp - veta att det är mest gransångare, svarthättor, ringduvor,skator, koltrastar förstås, pilfinkar och nu och då någon strandskata som underhåller oss. Inte det sämsta. Älskar den appen!

.jpg)
.jpg)

.jpg)
.png)

.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
