tisdag 23 juni 2026

Grönt är skönt ...

Igår, på väg från hamnen, valde vi en annan väg hem. Vi körde rakt upp från Skallkroken, upp mot Skallberget där jag förra veckan upptäckte en sån underbar tomt fylld med ..., nej, inte rosor i prydliga rader eller något liknande, utan mer som en naturvariant. 

Så här såg det ut! Där var drivor med blommande vitklöver (huset däremot är jag mindre förtjust i, jag tycker att såna mer liknar de enorma lagerbyggnader vilka tjoppar upp likt svampar ur jorden, ja, längs E6:an, men det är ju jag det) och det såg så härligt mjukt ut! Men när klövern blommat ut .., hur blir det då ..?

Och så här såg det ut nedanför entrén! Undrar hur det blir vintertid ..., ja, den vinter som så sällan uppenbarar sig här i Halland. Lite barrväxter också som finns bland det övriga - så fint -!

Dagens fönster ...


När jag först såg den här bilden, läste jag ordet ravinstig helt galet fel! I mitt inre betonade jag det liksom som bokstäverna  r a i ordet rar, så det blev raaavinstig. Ingen betoning på det första i:et, alltså. 

Bilden fångades av Turtlan/Annica som skrev så här: 

"Hej! 

Fönsterhåven lyckades i alla fall fånga ett fönster på vår lilla midsommartur.

På midsommardagen åkte vi till Stjärnorps slott lite nordväst om Linköping. Där bakom slottet (som delvis är en slottsruin) finns ett ravinområde vandra i. En jättefin tur längs en porlande bäck, mängder av ormbunkar och annan växtlighet. Lägg sen till värmen innan åskovädret som var på.

Ja det var verkligen som i en tropisk regnskog.

Där vid stigens började fångande jag ett fönster.

Annica."

//Tack Annica! säger jag.

måndag 22 juni 2026

Måndagsfönstret ...


.... fångades inne i Solhagas bageri i Slöinge. 

Dit åkte jag vid 9-tiden i morse, då, när provtagningen var klar och EKG:et visade en fin, jämn kurva, ack, vilken glädje! 

Således behövs ingen elkonvertering och det är bara att hålla tummarna att hjärtat nu sköter sig. 

Då firade vi med en "Unnabulle" och det kan jag säga att den var närapå lika god som Marias berömda wienerbrödsvarianter till kanelbullar.


Så här såg den ut. Inte billig .., men ett hjärta som hoppat rätt , det är väl ändå värt 40 kr.


Vackert upplagt var det också, det gör ju mycket!

Och redan så tidigt (vid 9.00) var där gäster dels i trädgården, men också inne i butiken. 


Har ni vägarna förbi ..., så rekommenderar jag verkligen ett besök på Solhaga. 

Det finns fler smultronställen i närheten ., Ullarps gårdsbutik med cafédel (någon halvmil från Slöinge ..,) och så Börjes Konditori i Harplinge, förstås. 


Kom hem till detta. Pv stod i dörren och frågade hur det hade gått ..., och jag berättade om EKG:et och om kvinnan före mig i kön till bageriet, hon som hade så vackert, lockigt hår och visade sig vara från Scheweiz, men tillsammans med sin man här på besök hos goda vänner. Hela hon var så fin! 

Vi satt ute i solstolarna en bra stund, nästan så pv höll på att somna .., och jag har hjälpt till med två stora gipsskivor som skulle på plats ..,  termometern visade på +35 utomhus i solen .., (stackars, stackars människor i Frankrike eller Tyskland där det kan bli upp mot 40 grader idag!!!) och vi får åka till Skallkroken och svalka oss senare idag. 

Tv:n har stått på och nu är det Hotell Romantik med kärlekstörstande män och kvinnor i min ålder - mer eller mindre -. Ja, inte för 1 miljon kronor, inte för 2 miljoner heller, hade någon fått mig att ställa upp på detta. Men lycka till, säger jag till de som vågar språnget. 

Fick för övrigt mejl från min syster i Australien. Där var det bara +10 grader i dag och hon berättade att sonen, som är på besök inför hans och hans frus resa till Java och Borneo, (Birgitta ska vara hundvakt) hade tagit på sig mössa när han gick på promenad med hunden Luna ner till beachen. 

Så är det idag.

söndag 21 juni 2026

Invasion ....


Igårmorse, precis när åskan kom över oss, översvämmades vardagsrumsfönstren av stora, äckliga flugor - modell spyvariantten - och jag höll på att bli galen! 

Det spelade ingen roll hur många gånger jag öppnade fönstren och viftade ut dem, några sekunder senare var där lika många igen!! 

Berättade detta för Maja i Skåne och fick då bilder som visade att det var likadant där, men då rörde det sig om små, små. små knott. Fönsterbrädan ut mot gatan, den var prickig av små flygfän! 

Vad gjorde vi då ...? Jo, jag hämtade den burk med Radar vilken bidat sin tid i tvättstugan och det känns verkligen inte bra, då flugorna sedan ligger och sprattlar och blir förvirrade, men till slut infinner sig ju döden. 

Jag undrar hur många hundratals flugor som nu trängs i vår dammsugarpåse? 

Nu på morgonen har jag putsat fönstren, såväl ut, - som insidor och hoppas att detta elände ger med sig. Pv gissade att det kunde bero på grannens kor - eller kodyngan - men vi ser ju knappt vare sig kor eller kalvar och några hästar är här inte längre.

Bilden här ovanför togs igårkväll, då, det efter den olycksaliga förlustmatchen fick bli ett dopp i skymningen. Innan vi åkte hemåt, var där som en liten parad med - kanske deppiga - fotbollsentusiaster i gula t-shirts och med SVERIGE skrivet på ryggen, vilka nu hade siktet inställt på ett härligt bad. I det vattnet låg nog sedan en hel drös med grusade förhoppningar!

Idag är det söndag, om ni inte visste det. Vi ska straxköra till Skallkroken där pv ska fixa med något elektriskt i båten .., själv tänker jag bada i omgångar och brassestolen får följa med, samt solskyddsmedel och vatten i flaska. Kanske några skivor meloner också. I eftermiddag tänker jag hämta upp madamen i Steninge, så även hon får svalka sig.

Dagens fönster ...

Så här skriver avsändaren, som är ellem i Skellefteå: 

"Här kommer några midsommarfönster från Bonnstan, när festen är över och de flesta gått hem. Här syns det verkligen hur olika alla hus och kamrar är."

//Tack ellem! säger jag. Nästa gång vi besöker Västerbotten, då  m å s t e  vi titta på detta!

lördag 20 juni 2026

När det inte går som man tänkt sig ...


Ja, man kan ju trösta sig med kloka ord av Buddha, nu, när vi förlorade stort mot Nederländerna. 
Om den svenska journalistkåren kunde behärska sig en aning och inte skruva upp guldförväntningar efter en enda match, så skulle inte fallet bli så stort. 

Själv ägnade jag mig åt att på min mobil skriva brev till min syster i Australien. Det var inte så klokt, för i och med det fick jag målresultaten tidigare än pv .., så han satt där och var kanske lite glad, men jag  v i s s t e  .., det hade blivit ännu ett mål för motståndarna!

Nåja. Det är som det är. 

Vilken underlig dag det här har varit! Ösregn och åska på morgonen ..,. så blev det uppehåll och pv klippte gräset .., det blev vansinnigt kvavt ., svetten lackade .., vi körde till Skallkroken och jag tog ett längre bad i havet. Så har vi tagit ut den gamla ytterdörren som satt där det en gång var huvudingång till huset (innan min tid) och pv är suverän när det gäller att flytta saker! Nu blev det rullpinnar under dörren och så hjälptes vi åt och fick dörren på skottkärran och så småningom ut i garaget. 

Kanske hade vi tänkt fira (eventuell fotbollsvinst) med gårdagens nötkaketårta, men så blev det inte. Jo, tårta, men det var också det enda.

Nu blir det ett kvällsdopp i Skallkroken! Halleluja!

Dagens fönster ...

.... fångades i mitt sovrum nu på morgonen. 

Klockan var halv 6 .., och Vickan låg och sov så gott mellan pelargoniorna, men satte sig upp och sträääckte på sig lite när matte kom med mobilen.