lördag 8 augusti 2015

Minnen från en resa ...- eller kärleksförklaring till en dansk ö.

Ååå, jag kommer såklart att minnas Margit, hon som driver Pension Holmegaarden i Sandvig, på norra delen av Bornholm. Så här såg hon ut när vi kom, men då stod hon på trappan och sa "jaha, det är ni som ska bo hos mig i två nätter, välkommen!" och leendet var precis så här varmt.
Härligt boende, ljuvliga frukostar och en innergård att bara sitta och njuta av!
Till stranden gick vi på två minuter.

Så här såg det ut på innergården.

Vi bodde en gång på ett fint hotell i en skånsk stad och när vi checkade in, satt ägaren till hotellet bakom disken och tittade knappt upp .., log inte en endaste gång och vi kände oss mer som till besvär.
Den mannen borde sannerligen gå en kurs hos Margit.

Och  visst kommer jag att minnas Anette som bor i Tejn, det lilla samhället som vi körde igenom på vår väg till en av öns rundkyrkor.
Anette som stod och vattnade i sin trädgård och jag som bad pv vända om .., sen stannade till och frågade om jag möjligen fick ta några bilder av hennes underbara trädgård och det fick jag, plus en guidad rundtur.

Anette, som hade en stoooor veranda; ungefär som såna man ser i filmer från amerikanska södern där det sitter någon och gungar i en gungstol, allt medan syrsorna spelar. En Borta-med-vinden-veranda!

Och hon berättade om trädgården som inte funnits i mer än fem år, där var tidigare gräsmatta, om jag förstod det rätt. Det var som Edens Lustgård och Anette (för övrigt endabarn och Kräfta) var så otroligt vänlig och rar. Ser ni verandan ..?

Jag kommer också att minnas kyrkogården i Nexö, lite längre söderut.
Den lilla graven med inplastad hälsning från lilla Matilde till sin mormor

Och besöket i författaren Martin Nexö Anderssons barndomshem, han som skrivit boken om Pelle Erövraren.

Alla vackra vitkalkade kyrkor som skuttade rakt in i mitt hjärta!
Ofta så enkla och några hade altartavlor i keramik.

Och glädjen - närapå euforin - den första morgonen på vandrarhemmet i Svaneke när jag öppnar altandörren och möts av detta!!  Nästa dag var där tomt.

Men så här såg det ut och många, många flera!!
Hundratals!
Var det månne samling dagen innan Den Stora Resan skulle ta sin början?

Klockringningen som vi hörde i Svaneke, det hade inte med atombomben att göra, Gunnar.
Det visade sig att klockan sju var morgon rings det i kyrkklockan .., då är det dags att stiga upp.

Och inte kommer jag att glömma Marlene i första taget.
Hon hade tillbringat sina barndoms somrar i Svaneke, här bodde en gång hennes farfar (huset finns kvar, hon förklarade var ...) och hon berättade om sorgen var gång hon måste återvända till Själland.
Marlene tycker lika mycket om att bada i kallt vatten som jag själv.

På torsdagen, den sista hela dagen på Bornholm, cyklade vi från Svaneke och ner till södra udden.
Vi stannade till lite hur som haver .., vid Balka Strand till exempel, där vi såg tre stora, tyska flaggor som vajade i vinden - uppställda på stranden -, och vi cyklade tvärs genom små byar där det såldes kartoffler för 10 kr påsen eller där loppisgrejor stod uppställda utanför någons hus och så fanns där en bytta att lägga pengarna i .., och vi badade och solade och drack medhavt kaffe och åt geggig morotskaka och det blev totalt kanske fyra mil och batteriet på cykeln räckte och jag kände mig som den lyckligaste människan på jorden.

Så här - bilden här ovanför - såg stranden ut vid Dueodde.
Kritvit.
Och fin som timglassand.
Thailand kunde inte vara bättre!

Och jag minns med glädje det allra sista doppet .., någon timme innan det var dags att äntra färjan i Rönne.
Vi svängde av vägen och körde ner mot Bodarne.
Det var det allra finaste badet .., det klaraste vattnet och inte så långgrunt!

I ett desperat försök att hinna ikapp och kanske klå sin sambo i vem-doppade-sig-flest-gånger, låtsades pv klä på sig och sedan, när jag vände ryggen till, åkte kläderna av lika fort och så sprang han ut och doppade sig!
Men, men ..,. den där sambon struntade i att tiden var knapp, slängde av sig klänningen och baddräkten var redan på och så ut i havet igen!

Resultatet blev 16-14 i antal dopp.
Hade det inte blåst så förfärligt den andra dagen, hade det blivit fler.

På färjan hem .., satt man på akterdäck var risken stor att toupén, om man hade någon, blåste iväg.

Allt som allt blev detta en på alla sätt och vis helt underbar semester!
Och innan jag glömmer det: nånting som också gladde och berörde, det var Marcus Näslunds sommarprat. Marcus, ni vet - eller vet inte -, hockeyspelaren som växte upp och spelade med Peter Forsberg och andra storheter, som blev proffs och hamnade i bland annat Vancouver.

Om sitt liv, om hur det är att växa upp i ett frireligiöst hem och vad tro kan betyda .., om vad som hände lille Harry och om tillvaron är förutbestämd eller inte .., om detta och mycket annat, det berättade denne Marcus Näslund och vi låg i var sin våningssäng pv och jag själv och lyssnade och vi pratade om programmet även idag.

Att sedan komma hem och upptäcka en mjuk chokladkaka på bordet, med välkommen-hem-hälsning från friherrinan som skött om Sigge med den äran, det bidrar förstås också till glädjen!

Och ikväll kommer Nelly och AP!
Ännu mera glädje!

(Mer om Bornholm finns att läsa här.)