söndag 24 september 2017

Det bästa för Eva på Frösön ....

Vad roligt att få skicka veckans bästa till dig igen.


Det bästa för mig var söndagens utflykt till Offerdalsbygden. Jag har läst delar av min svärmors mammas dagbok, med början 1912 när hon började lärarinneseminariet i Östersund. Så poetiskt skrivet med många tunga tankar och ensamhet. Hon beskriver sin tid som ung, färdig lärarinna i en liten by som heter Enarsvedjan. Så mycket ensamhet.


Jag blev nyfiken och åkte dit tillsammans med ena dottern och sonen. Vi fick en fin dag med besök
på fler ställen än denna by. Jag träffade på en man i Enarsvedjan (jag såg honom ute på sin gård och stannade bilen för att prata med honom), han och någon fler höll just på att forska lite kring byn och han hade nyss läst om Ingeborg, kvinnan vars dagbok jag hade läst. Han hade läst att hon varit lärarinna i byns skola, som nu var riven. Tänk vilket sammanträffande!
Här följer några bilder från dagen.

1. Landösjön (bilden här ovanför) den fick man åka över med någon slags färja eller gå över isen under vintern ända fram till 1923 då väg byggdes till byn.


2. Ett gammalt hus bredvid där skolan en gång stod. Kanhända detta fanns där 1914.




3. Vi åkte vidare till Rönnöfors, en liten by där det en gång i tiden utvanns malm.
 Bild från ruinen av smedjan.


4. Sista bilden från Gärdesån, en liten oas mitt i skogen. Och naturen glödde av alla höstfärger.


Kram Eva

4 kommentarer:

Barbrow sa...

Underbara bilder!

Kerstin i Dalarna sa...

Säger som Barbro, så fina bilder!
Och världen brukar inte vara så stor.

Elisabet. sa...

Helt ljuvliga höstbilder! säger jag med.

Evas blogg sa...

Tackar, tackar!