onsdag 21 augusti 2024

Noterat ...

Ibland skriver jag ner sånt som jag absolut inte vill glömma, för det vet man ju, hur snabbt det går att saker man tänkt berätta .., ja, att en minut senare har detta som man funderade på, helt enkelt susat iväg. 

Det här var några saker jag tänkte på. 


Såg en firmabil i Halmstad med texten (och just den stavningen): Perri Mejson reklam. Tänker att detta med "Perri Mejson" knappast kan förstås av yngre generationer. 
Serien hette ju Perry Mason. 

Någon som kommer ihåg honom .., han, Perry? Hans riktiga namn var Raymond Burr, det hade jag glömt. Jag minns honom mycket väl och minns också hur mycket min pappa tyckte om det programmet. 

Lyssnade till Europapodden som hade live-sändning från Kulturhuset i Sthlm. Suveräna Caroline Salzinger var programledare och fördelade ordet till de olika korrespondenterna. Konstaterade att INGEN i panelen (möjligen Marie Nilsson Boij) talar med sådan fart som Daniel Alling, ibland sväljer han delar av orden. 

Och i morse, när det ösregnade .., blev det två avsnitt av Akuten på SVT-play. En äldre-äldre kvinna kommer in med sepsis och vi får veta att hon i sin ungdom blev förälskad och gravid med en färgad man. Den likaledes åldrade mannen sitter vid hennes sida och berättar hur svårt det kunde vara .., detta med blandäktenskap. 

"Vad sade hennes föräldrar ...?" frågar intervjuaren.

Då tänkte jag osökt på filmen "Gissa vem som kommer på middag" med bland andra Spencer Tracy, Katherine Hepburn och stilige Sidney Poitier. 

De två förstnämnda är föräldrar till en blond skönhet som kommer hem och berättar ungefär samma sak som i Akuten-programmet. 

Hon har alltså förälskat i sig i den stilige (och färgade) John Prentice, suveränt spelad av S.Poitier. Stor uppståndelse. Men .., även brudgummens föräldrar sätter sig emot äktenskapet. Detta var en helt underbar film med lika underbara skådespelare! Finns att hyra hos SF-anytime för 49:-. (Bilden visar brudens något häpna föräldrar ....). Och jag undrade då vad den färgade mannens föräldrar - mannen i Akuten - tyckte om hans val av kvinna. 

Idag har jag också lärt mig att man kan drabbas av dyspraxi. 
Det visste jag inte vad det var. 
Nu vet  jag.

8 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Länken till dyspraxi verkar inte funka.

Elisabet. sa...

Men nu fungerar den!

Turtlan sa...

Jag hoppas det var på tv programmet det förekom och inte i landet Halland….?

Elisabet. sa...

Turtlan: Precis! I Akuten-avsnittet! /Elisabet

bettan sa...

Raymund Burr är en kär gammal bekant. Minns dock att jag kunde bli väldigt sömnig under de låååånga rättegångarna.
Minns väl Akuten-avsnittet du referar till. Älskar min TV.

Elisabet. sa...

bettan: Ja, jag håller med dig, såååå mycket intressant det finns att titta på!

WalkaboutSweden sa...

Perri Mejson - så himla kul!
Fast förstås bara för oss som förstår vinkningen till Perry Mason.

Elisabet. sa...

Ja, det gäller att vara född i rätt årtionde för att förstå det roliga i det hela ,-)