torsdag 17 juni 2010

Rena Vilda Västern ...


Har man en son som ska arbeta som polis i Malmö, är det lätt hänt att ens blick fastnar på en artikel med rubriken "SKÅNES VÄRSTA KRIMINELLA".

Det är vad min blick gör.

Fastnar.

Det är tidningen Malmö - Lund - City som på sidan 1 berättar om vad som försiggår i landets tredje största stad.

Så här inleds artikeln:

"Bor du i Malmö kan du vara granne med en av runt 40 yrkeskriminella i Skåne. De köper och säljer narkotika och människor. Och de skjuter varandra på öppen gatan. Inför förbipasserande malmöbor."

Sen får vi veta att av 100 yrkeskriminella är ....

  • 100 män, ingen kvinna
  • 1 har avlidit under året
  • 31 procent har bakgrund i forna Jugoslavien (minst en förälder född där)
  • 22 procent har helsvensk bakgrund
  • 22 - 64 år gamla
  • 58 st dömdes för brott 2009 (brotten kan ha begåtts tidigare)
  • 39 skjutvapen (automatvapen, avsågade hagelgevär och kulvapen), dessutom elpistol, och kolsyrevapen .. har beslagtagits.

På sidan 2 kan man studera en annons från Ica Kvantum i Vellinge.

Där råder bröllopsfest står det och alla kunder hälsas välkomna till "En riktig mataffär".

Utanför samma affär kommer fiskbilen att befinna sig på fredag, mellan 15 - 18.

Såja.

Nu vet vi det.

5 kommentarer:

Monica sa...

Jag säger bara hu, men fiskbilen låter trevligt.

Elisabet. sa...

Monica: ja, jag säger också bara det ...

Tur att det är - förhållandevis - lugnt i landet Halland.

Fast där tuttade man ju eld på en bil med två lik i. Inte alls långt från pensionatet .., ja, någon mil, kanske.

S o F sa...

Förstår dig så väl...

Jag är likadan fast vår son bara bor där.
Tycker jag bara ser svarta rubriker från Malmö, kriminalitet och skottlossning.

Men det är klart att det inte är så, det bara verkar så.
(intalar jag mig själv...och dig) :)

Soliga-tack-för-titt-in-hälsningar!

Bloggblad sa...

Det känns rätt lugnt att den bokbladske sonen jobbar med datorer och bara bor 50 meter från spårvagnshållsplatsen... i ett lugnt område. Fast det har varit en del överfall på den lugna gatan också... mammaoro kan man nog få precis överallt.

Elisabet. sa...

S o F och Bloggblad: jo, så är det verkligen .., det är bedrövligt att den där rädslan eller oron inte släpper riktigt helt och hållet.

Inte ens när barnen är vuxna.