onsdag 30 april 2014

Brev från Bolivia ...


Brevet skrevs den 1 oktober 1984 och mottagare var mammas goda vän Gertrud i Sthlm.

Mamma hade då - när hon skulle putsa fönster - dråsat rakt genom en ranglig pall och hamnade på sjukhus i staden Tarija.
Så här skriver hon, bland annat.


"Kära Gertrud!

Så ligger jag här på sjukhuset i Tarija. Gick åstad och bröt sönder vänster knä ordentligt - tre frakturer - den 20/9. Sedan dess har jag legat med gips upp till grenen efter operationen.
Även om ett benbrott verkligen inte är något att rekommendera, så har det faktiskt varit intressant att se hur den bolivianska sjukvården fungerar på riktigt.

Tvåmiljonertjugotusen peso kostade operationen. Den officiella kursen är 5000 peso per dollar. Därtill 20 000 peso per dag för vården. Skillnaden är givetvis oerhört stor jämfört med svenska förhållanden. Varje patient får betala för alla blodprover, mediciner och behandlingar och det är för mig en fullkomlig gåta hur alla dessa människor som inte har någon lön klarar sina sjukhusräkningar!
Missionen hjälper givetvis väldigt många, men omöjligt alla.

Sedan är det rysligt tungarbetat.
Den dag jag blev inlagd - klockan 14.00 på dagen - sade de män som sköter om att skaffa patienter på bårar till och från röntgen, att de var totalt slut på! Jag var nummer 21 som de kånkade på! Två lastbilar hade samma dag störtat utför några av alla dessa KUSLIGA stup som är utmed bergväggen där vägen slingrar sig fram. Åtta döda och elva svårt skadade!
De enda skyddsräcken som finns utmed stupen är alla dessa kors som talar om hur många som dött varje gång.
Men som du förstår, så är det helt obeskrivligt sköna vyer man upplever efter den vägen!

Som jag skrivit så har jag haft besök från Malå, nämligen missionspastorns son Daniel och så min dotterdotter Maria, dom var här över sommarlovet. Därmed ska väl ingen hemlängtan infinna sig innan april -86 så jag räknar med hemresa.
Det var sååå roligt att få ha "familjeliv" under några veckor!

Ha det så gott! Hälsningar i mängd - Ann-Gerd."

1 kommentar:

Anonym sa...

Roligt att hon nämnde om missionspastorns son Daniel och barnbarnet Maria. Intressant att läsa om din mammas upplevelser om den bolivianska sjukvården!
Tänker berätta detta för Torgny.
Hälsningar Ylva!