söndag 31 augusti 2014

Det bästa för Turtlan i Värmland ...


Det kanske inte är kräftfisket som är veckans bästa utan det här att vi samlas här på stugan.

Jag, kära kompis Britta, H 13 år och E snart 10 år. I år också B:s kärlek M. En M till alltså.

Min M är hemma och röjer och packar.

Fika under taket, bryggfiske, prat, ror ut med kräftburarna. Lagar middag. Hänger i soffan och eldar i spisen.

Sen är det ju något visst med att ro ut på sjön i sena kvällen och kolla burarna. Utan tvekan.

Trettio små djur blev det ikväll.
Märkliga djur tänker jag.

Gokväller från stugan

Turtlan

//Elisabet säger: som infödd västerbottning, därtill i en inlandskommun, har jag aldrig i mitt sextioåriga liv varit med vid kräftfångst och således inte heller vid kräftkokning.
Och det ska jag säga, att när jag såg den här bilden, då fick jag precis samma känsla som när jag tittar på tv-program från Kina eller annorstädes där människor knaprar på insekter! Nåt så gräsligt!
Och ändå tycker jag att kräftor är vanvettigt gott .., men hade jag sett dem så här innan dom blev röda .., njaaaaa ,-)

1 kommentar:

Turtlan sa...

Då ska vi ordna så du får vara med på detta! Slussning blev det ju i somras så varför inte kräftfiske som nästa grej :-)

Från svårt till rött är lite grymt men gott blir det!