måndag 9 november 2015

Dagens fönster och en resa till Skåne ...


Här är fönstret .., ni ser det till höger i bilden.

Igår ringde jag till friherrinnan och frågade om hon hade lust att göra mig sällskap till Antikkulan i Åkersholm, inte långt från Ängelholm.
Jo, det hade hon och eftersom pv hade körövning med Kammarkören (inför advent) och skulle bli borta i fyra timmar, så passade det ju som bäst.
Av innehavaren (en av dem) hade jag fått vägbeskrivning och det lät ju enkelt.

Det visade sig bli ett äventyr av den där sorten man aldrig glömmer.

Förmodligen missförstod jag honom, ty hur vi än bar oss åt, så inte kom vi rätt.
Två gånger vände vi och fick köra till toppen av Hallandsåsen och så nerför igen (vi kan den vägen nu .., kan jag säga) och till slut svängde vi av på rätt väg och kom på snirklig småväg fram till själva Antikkulan.

Så här såg det ut där inne.


Antikkulan finns i mitt Instagramflöde och jag trodde att det skulle vara jättestort!
Det visade sig vara tre rum och där fanns otroligt mycket att kasta ögonen på.
Bokskåpet till exempel .., eller nattduksborden .., eller skolplanscherna!

Ett japanskt par handlade hur mycket som helst.


"Kom ihåg en sak, om si så där femton år, då kommer man på auktioner enbart att hitta Ikeamöbler, ja, ni anar inte hur mycket som går på export av vårt svenska kulturarv när det gäller möbler!" sa Uffe med sin härliga mössa.

Bara häromdagen hade ett enormt lass med bland annat pinnstolar gått iväg till Hongkong!


Alldeles underbara travar med lakan, örngott, dukar, handdukar .., fanns också!



Titta, vilken härlig skolplansch!



Mamma tyckte mycket om Viola Gråstens filtar - vi hade minst två - och här fanns också såna.
Själv köpte jag en grön yllefilt utan fransar ..,"kanske Viola Gråsten?" sa innehavaren, men jag är inte säker. Den ligger nu i soffan här i gula huset och kostade 250 kronor. Stoooor, härlig, varm!


En sliten bjällra som kanske suttit på en ko eller något får, fick göra mig sällskap hem.
Den ska minsann användas när det vankas skidtävlingar i Sälen i mars.
Minns jag inte fel, ska i alla fall tre av Team Taurus medlemmar (Hilda, Patrik och Anders) åka halvvasan och då ska det minsann hejas och bjällran ska få träda i tjänst.


Tick-tack-tick-tack ...

Eftersom väggklockan från mitt barndomshem insomnat lugnt och fridfullt - men såklart ändå får hänga på väggen och pryda sin plats -, har jag verkligen känt av detta att man ideligen slänger ett öga åt det hållet för att se vad klockan är.

Nu blev en liten Junghans väckarklocka min.
Såååå fin den är och hur många av oss bloggvänner har inte vuxit upp med en sån här tingest på nattduksbordet?

Och den har två olika ringsignaler; en mer normal - och en riktig gräll - som går igång om man inte stängt av efter några sekunder utan ligger och drar sig i sängen och tänker på annat.
Harry blev alldeles förfärad av denna tingest när den ringde (jag testade) och morrade och skyndade sig att hoppa ner från soffan ....



Och en liten fin äggkopp fick också följa med hem.


Tanken var att vi skulle ta ett eftermiddagsdopp på vägen hem.
Så blev det inte.
Mörkret föll snabbt och i stället för Båstad (där jag visste att det fanns badstege) så föreslog friherrinnan Skummeslövs strand, några kilometer hitom Båstad.

Det är - läste jag - Sveriges längsta strand, tolv kilometer lång.
Badet skippade vi, men tog en fikapaus med Kullabygdens (väldigt passande) glögg och medhavda bullar (tack friherrinnan!).

Så här vackert var det .., och det blåste friska vindar och jag upptäckte att snäckskalen var större här än i Stensjö.


Så här stora.


Ullfilten är högt älskad av harry och nelly.
Den är mycket grönare än vad bilden visar .. men jag är ändå tveksam till att det skulle vara en Viola Gråsten ...


2 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Skolplanschen hade jag köpt!

Anonym sa...

Och jag hade nog köpt nåt med spets på. Fantastiskt att ni har så nära till allt där i södern! ellem