fredag 20 januari 2017

Det här med att cykla ....


... må så vara med en el-cykel, å, vilken glädje det är!

Igår kom jag på mig själv med att sitta på sadeln och le mest hela tiden.

Jag passerade huset där det finns en skylt som varnar för "Yra höns och en galen tupp" (där bor Karin, kund i affären som pratar härlig värmländska) och där är Fabrikör Johanssons sommarhus eller villa med utsikt över havet (ett av flera hus som han äger) och med kedjor som spärrar all infart .., och sen vandrarhemmet på vänster sida .., och i Steninge doftar det hav och tång .., cyklar förbi friherrinnans hus och ser att det lyser i två av tre fönster .., så uppför seeega backen .., och sen är det mest raka spåret.

Vid busskuren nära Båtsmannens Väg står några ungdomar och fibblar med sina mobiler.

Och i Särdal, vid kvarnen, ligger ulliga får och vilar tillsammans - nära stängslet - det mot vägen.

Talgoxar pjut-kvittrar.

Sista biten är längs Klövervägen där många har sommarhus, men där det även är åretomboende. Somliga har byggt friggebodar i parti och minut .., och så förbi potatislagret och Trädgårdskompaniet .., på höger sida är fotbollsplanen och till vänster syns affären och längre ner, men då har jag redan svängt in mot lastbryggan, ligger Haverdals byskola som är så himla fin.

Väl inne i omklädningsrummet - då är klockan kvart över åtta - är jag illröd om kinderna, men pigg.




Inga kommentarer: