Om att fronta hyllorna ....
Monet undrar i en kommentar vad det här med att "fronta" egentligen betyder.
"Plockar ni fram gammal mjölk och ställer längst fram eller rättar ni bara till saker?"
Att fronta innebär helt enkelt att man gör fint i hyllorna: att varorna kommer så långt fram till kanten som möjligt. Och ja, äldst i datum ska såklart stå längst fram, annars blir det ett gräsligt svinn. I precis varenda butik där jag har arbetat, har den delen tagits upp när det varit möten ..., "nu MÅSTE vi bli bättre på att fylla in varorna på rätt sätt; det nyaste ska vara längst bak!"
Sen händer det ofta att kunder flyttar om och letar efter ett bättre datum på varan och det kan man ju förstå, men det innebär också att vi som arbetar får vara så enormt noga när vi ska göra datumkoll, för skulle man tvingas leta bakåt för varje vara, då skulle aldrig tiden räcka till.
Helst ska det inte heller vara några "hål" i hyllorna, utan det ska vara välfyllt.
Ni kan ju tänka er hur knepigt det är att kolla eller fylla in datum på varorna som står längst ner .., då får man krypa på knä och det kan jag ju inte, för att komma åt varan längst in.
Varor med kort hållbarhet kvar, ja, dom sätts ned med 30 eller 50 % och läggs antingen för sig eller står kvar i hyllan, ett system som jag tycker är jättebra, då det blir färre varor som bara slängs i en container. Tala om resursslöseri! Jag brukar tänka att köttfärspaket som förut bara slängdes .., vilken bristande respekt det är för djuret som slaktades!
I stora eller riktigt moderna butiker, finns ju det här systemet där varorna liksom åker fram av sig själv, det vore en nåd att drömma om.
Jag ä l s k a r välfrontade hyllor och det händer, när jag besöker andra butiker, att jag - av bara farten - drar fram en kartong lite mera .., så det ser fint ut. Det är väl det som kallas att vara yrkesskadad. Eller så betyder det att man har en väldig yrkesstolthet.
Åtminstone Hemköp har ett system där en en man eller kvinna med ojämna mellanrum kommer och betygsätter butiken. Då tas det här upp med om det är "hål i hyllan", om det hittas många varor med utgånget datum, hur rent det är i affären, prismärkning av varorna och så vidare. Kommer man för lågt i poäng, blir det ny kontroll och allt sammanställs och man får skämmas inför andra butiker ,-)
Den allra finaste frontning jag någonsin skådat, det var i en spritbutik i Belgrad, i det som en gång var forna Jugoslavien. Jag är helt förvissad om att personalen gick och frontade direkt någon tagit en flaska ur hyllan! I australiensiska butiker var det också väldigt fint i hyllorna.
Nu vet du kanske lite mera, Monet.
14 kommentarer:
Tack för att du berättar Elisabet. Det har genom åren hela tiden varit intressant och lärorikt att få följa arbetet bakom "kulisserna" i en matvarubutik och förstå hur mycket som ligger bakom det man som kund alltid på något sätt tar för givet.
Det som slår mig när jag ser bilderna du illustrerat ditt svarsinlägg med är att jag faktiskt tycker det är alldeles förskräckligt hur mycket, dvs så många olika märken och sorter av enskilda varor som finns i varje butik man besöker. Här har du tagit fram mängder med saft och läsk som fyller hyllrad på hyllrad. Det är likadant här i Frankrike - kanske inte just med den här sortens varor för det har man inte alls lika mycket av här, däremot kan man vimsa bort sig i hyllorna med rengörings- och tvättmedel - "les produits" - produkterna - som de kallas här. Vilket överflöd och onödigt sådant kan man känna när man liksom ser det på det här sättet i rad efter rad. Och också med den här sortens väldigt onyttiga produkter. Men det är ju en annan diskussion.
Som kund tycker jag förstås inte alls om principen om att nyaste maten ska stå längst bak eller ligga längst ner och var svårast för oss att hitta. Men jag förstår den, i synnerhet när du förklarar hur det går till. Numera köper vi inte mat, typ just mjölk med ganska kort hållbarhet så problemet är inte så aktuellt och här i vår stora supermarché som dessutom konkurrerar med annan stor kedja tvärs över gatan och i kvarteret också med LIdl och häftiga frysvarukedjan Picard (supergod mat) känns det aldrig som att man lägger fram den äldsta maten främst eller överst. Kanske är det så i mindre butiker - minns att jag fick vara mycket mera uppmärksam kring sånt här i vår lilla men välsorterade ö-butik i skärgården. Särskilt under lågsäsong då både utbud och service gick ner för att sen gå igång precis så som du beskriver att ni har det kring helger och somrar när alla sommargästerna kommer tillbaka. Men vi har en liten butik i byn också och inte vet jag hur de gör men jag tänker inte ens i termer att jag skulle köpa något som var på gränsen och kollar därför aldrig numera.
Frankrike är ju ett matland och det känns verkligen att man här vinnlägger sig om att allt skall vara nytillverkat och fräscht. Inte minst det faktum att man här i varje liten by med självaktning har både bagare med stort utbud av dagligt egentillverkat bröd, öppet 7/7 och från sju på morgonen till åtta på kvällen. Här finns ju också marknader med främst grönsaker, ofta lokalproducerat, ekologiskt och alltid superfräscht och detsamma gäller fisk och skaldjur, antingen man köper på marknad eller i de stora mycket välsorterade fiskdiskarna med personlig service. Att överhuvudtaget ens chansa på att kunder kan få med sig mat med kort hållbarhet eller till och med utgångna varor skulle aldrig förekomma här - ryktet sprider sig ögonblickligen och innehavaren får ett sjå att motbevisa för att inte tappa kunder.
Att det ska vara viktigt att varorna står längst fram i hyllan förstår jag inte alls. Jag köper väl det jag ska oavsett om nån råkar ha tagit en burk av samma sort så det alltså fattas en burk. Det står ju alltid flera i rad.
Vad jag däremot inte förstår och som gör att jag kan åka till ett annat ställe och handla, det är att butikerna mer och mer går över till sitt eget märke. (Jo, jag förstår att de har högre vinst på det.) Jag vill själv kunnaa avgöra vilken ketchup jag ska köpa. Jag vägrar i det längsta att köpa varor som heter Coop eller Ica. Då åker jag heller till en annan affär.
Så det kan du fundera på som affärsanställd varför kunderna inte ska kunna få välja vilket märke de vill på sina varor. Jag behöver ingen förmyndare.
Monet: varor med kort hållbarhet sätts ner 30 eller 50%, alltså där det är kort datum kvar och jag gjorde ett tillägg i texten om just detta och rödmarkerade det. Så kunden har ju alltid möjlighet att välja.
Själv köper jag ALDRIG varor med extra-lång hållbarhet :)
Dinah: men det tycker jag också är ett ofog! Att dom står fint på hyllan, det är väl mer fråga om att man vill ha det .., ja, fint, helt enkelt. Det är väl inte så konstigt .., ordning och reda.
Monet igen, angående många olika sorters varor: rent miljömässigt är det ju horribelt, men vem ska bestämma vilken sort som ska finnas ..? Det spelar ingen roll hur många sorter man har av en vara, så kommer ofta - alltid - någon kund och frågar efter en annan sort? Hyllutrymmet är ju trots allt begränsat, men det bryr man sig inte om. Ska en ny vara tas in, måste en annan plockas bort och då kommer den kunden ....
Ett litet ps: butiker som enbart har ett datum bland färskvarorna, dom har nog dom nyare paketen i kylen, i väntan på att dom andra ska ta slut ,-)
Jag tycker det är toppen med frontning eftersom jag bara är 161 cm och ofta har svårt att nå om det är högt upp och varan står långt in. Och extra besvärligt är det i frysdiskarna när man får hänga över kanten och inte alltid når ändå. Tyvärr är det inte ovanligt i "min" affär. Det hat hänt att jag gått hem utan varan för det är ju inte alltid det är nån lång person i närheten. Och jag vill inte jaga runt bland hyllorna och söka en personal. ellem
ellem: just det, den aspekten tänkte jag inte på! Det händer ofta att kunder ber om hjälp att ta ner en vara - eller att nån ska dyka ner i frysdisken - och DEN är ett bekymmer. Alldeles för djup!
Säkert är det skillnad mellan små och stora affärer. "Reavaror" har jag aldrig sett här och vet faktiskt inte alls vad som händer med utgången köttfärs t.ex. Mer än att man är mycket mera medveten om att ta hand om mat här än i Sverige. Det hänger ju ihop med världskrigen och att man då fick ta hand om allt och inget slängdes. Detta lever kvar sen generationer och det vimlar av "astuces de grandmere", mormorsknep, kring allt, inte minst rengöring. Detta är också ett mera tydligt klassamhälle och det är inte alls konstigt att det finns människor som är fattigare än andra, det talas om det öppet och också vilka hjälpinstanser som finns. Det finns mängder med välgörenhetsorganisationer och man arbetar mycket ideellt. Vid vissa tidpunkter samlar man ihop mat till behövande familjer och då kan jag köpa på mig två eller flera förpackningar mjöl eller konserver eller pasta eller vad jag nu vill som jag betalar som vanligt för i kassan. På utvägen passerar jag sedan särskilda kundvagnar och lägger ner mina extravaror där och de tas sen omhand av frivilliga och delas ut till behövande. Vi har inga tiggare här heller, de har inte tillstånd och har för länge sen insett att det inte är en försörjningsväg som i Sverige. De tas om hand på just annat sätt och mycket mera solidariskt i den mån det behövs. Att man i så hög grad ställer upp för varandra här, i synnerhet praktiskt, det tycker jag är ett mycket sympatiskt drag. Och saker slängs inte heller - handlar man bröd lite sent på kvällen får man ofta ett extra, lite torrare bröd med i påsen gratis! Likadant hos slaktaren. "Till hunden" säger han, lägger ner något som hör ihop med det man köpt och ler!
Jag är en sån som alltid gräver efter bättre datum ;) jag är också en hejare på att köpa nedsatta korta datum så det jämnar ut sej kanske :) ja, fy, vad hemskt det är med särskilt kött tycker jag, ja värre än att äta det att det slängs. Det kan jag nästan inte tänka på.
Den här länken tyckte jag var kul
http://www.lifehacker.co.uk/2014/07/17/secrets-supermarkets-dont-want-know
Detta med att fronta lärde jag mej när jag läste psykologi för länge sen, att det är viktigt (för försäljningens skull) att hjärnan uppfattar att någonting är fullt och att det finns ett överflöd, för att människor är ovilliga att ta den sista av nåt, eller tvekar när det bara är några få produkter kvar.
Steel City Anna: tack för länken, det var mycket igenkänning på den! Och den som arbetar i butik vet att "mycket säljer mer"; ju mer välfylld fruktdisken är, desto mer köpsugen blir kunden.
Jag jobbar inte ens i (mat)affär, men kan ändå inte låta bli att dra fram en kartong lite extra om den "åkt in"... Jag skyller på all inventering jag gjort i matvarubutiker där vi i samband med inventeringen där vi "snyggade till" i hyllorna! :-)
Preciiis så! :)
Och jädrar vad snygga hyllor! ;)
Jag älskar att fronta och snygga till och vår butik är ganska rörig och sliten, högt tryck och kort med personal. '
Men vi gör vårt bästa och jag drar alltid med mig mina arbetskamrater innan fika på 5 minuters frontning.
Gör en hel del få man är några stycken.
Själv köper jag ofta kött och andra varor med kort datum, det svider så mycket som slängs!
sportigajenny: du hade nog varit som klippt och skuren i butik!
Jessica: ja, det gör enorm skillnad! Vi tilldelades en sektion var i butiken och då blir det extra kul att få den fin. Själv har jag schampo och annat som lätt ramlar omkull, då dom inte står på hyllor där dom liksom åker fram av sig sjöälv.
Skicka en kommentar