Påsk ....
Långfredag.
Då åker vi till affären och handlar och hälsar på i personalrummet.
Lagret översvämmas av varor; det är grå plastbackar precis överallt och i mitten av bilden ser man hur Pernilla kämpar för att styra in deras leverans i charkkylen.
Underbart att träffa rara arbetskamrater och kunder!
Där var t.ex. familjen som bor i Shanghai i Kina och båda arbetar på Ikeas inköpsavdelning. Om detta - att bo i Kina och vad som skiljer och hur dom trivs (underbart bra!) - pratade vi en stund, men också om glädjen i att vara hemma i Halland igen.
Långfredag blir den vackraste dagen hittills!
Mest hela tiden är vi utomhus.
Jag räfsar en liten hög nere vid vägen, allt medan pv tar hand om högen med skal från solrosfröna och Nelly, hon lullar på lite som hon vill.
Mellan varven blir det lite gos med husse.
Och jag är så innerligt, innerligt tacksam för att hon klarade pärsen för en tid sedan!!
I lilla "lunden" uppe mot backen ser det ut så här.
Det är så vackert så det är inte sant!
Från vanligtvis säkra källor som det brukar heta, har jag fått veta att detta är nunneört.
Tack Mian!
Kvällen dessförinnan hade vi besök av Hilda och Patrik som bjöd på en underbart god vegansk pastasallad; jag ska lägga ut receptet sedan, det var kanongott!
Senare på kvällen ägnade sig Hilda åt att försöka knåpa ihop en 30-poängskurs på högskolan; ja, vilken skulle hon nu välja? Och jag fick frågan hur jag skulle göra? Ja, då valde jag nog kurserna där psykologi ingår.
Pratade länge med Anders igår och han var ledig och hade planer på att åka ut till nån skog och leta fina fotomotiv .., "ja, jag är less på att fotografera ände!" sa han.
Nu blev det inte änder heller, däremot en liten gravplats och åååå, så jag tycker om den bilden!
Hela gårdagen översvämmades av värk och mera värk och eftermiddagen tillbringades på soffan Ektorp. Strong Pills fick träda i tjänst, men såna mår jag inte bra av heller, så det är en knepig balansgång. Och man blir lätt deprimerad. I alla fall ledsen.
Nåväl .., kvart i elva igårkväll sände SVT "Mannen på taket", en film som jag såg på 70-talet i Stockholm och det var första gången jag upplevde att publiken applåderade när sluttexten rullade.
Och tänk, den var precis lika bra nu!
Vilka skådespelare!
Och repliker som låter naturliga och inte uppstyltade .., rollfigurer som verkar trovärdiga och en helt fantastisk Carl-Gustaf Lindstedt och en ung och snygg Sven Wollter.
Dessförinnan hade jag tittat på en fantastisk direktsändning från Colosseum i Rom; en "korsvägsandakt". Vilken ljussättning!!! Så totalt genomtänkt! Så vackert! Och människor stod där med sina levande ljus och såg så tagna ut och jag tänkte att så olika det är här i världen ..., där verkade tron vara något v e r k l i g t!
Här är en länk till programmet.
Annat som hände?
Jo, jag låg på soffan och lyssnade till P1-prat om detta att ha långtråkigt och där dök ingen mindre än Sven Teglund i Luleå upp - ni vet - "Promenader och utflykter", men det var en hemlös och säkerligen även tandlös man som fastnade i mitt hjärta, nämligen mannen från London som om och om igen sjöng om en slags tillit till Jesus. Det var alldeles i slutet av programmet.
Oj, så det rörde mig och jag låg på ihopkrupen på soffan med en filt över mig och lyssnade till den här mannen som sjöng så .., ja, jag kan inte ens beskriva det, det bara v ä r m d e!
Nu lägger jag ut förklaringen på youtube över hur den här inspelningen kom till; den är jättelång och det är bara om någon är intresserad - jag tycker själv att det var fascinerande -!
För övrigt åker vi idag lite norrut, till Bredaryd, där vi ska träffa äldsta dottern och Emma som idag ska hämta hem hundvalpen Charlie! Så underbart roligt! Det ska bli byteshandel också - Maria har bakat sina bullar som är världens godaste och i utbyte får dom gifflar -. Svärsonen skrev i ett sms att "en bulle motsvarar tre gifflar" ..., då förstår ni.
Ja, vi bara åker dit och träffas en stund, det får bli som en liten utflykt.
Och här är förklaringen till sången.
"Jesus' Blood Never Failed Me Yet is a 1971 composition by Gavin Bryars.
It is formed on a loop of an unknown homeless man singing a brief
stanza. Rich harmonies, comprising string and brass, are gradually
overlaid over the stanza. The piece was first recorded for use in a
documentary which chronicles street life in and around Elephant and
Castle and Waterloo, in London. When later listening to the recordings,
Bryars noticed the clip was in tune with his piano and that it
conveniently looped into 13 bars.[2] For the first LP recording, Bryars
was limited to a duration of 25 minutes; with the invention of the
cassette tape, Bryars was able to complete a 60-minute version of the
piece; and later, with the advent of the CD, a 74-minute version.
Bryars says:
In
1971, when I lived in London, I was working with a friend, Alan Power,
on a film about people living rough in the area around Elephant and
Castle and Waterloo Station. In the course of being filmed, some people
broke into drunken song - sometimes bits of opera, sometimes sentimental
ballads - and one, who in fact did not drink, sang a religious song
"Jesus' Blood Never Failed Me Yet". This was not ultimately used in the
film and I was given all the unused sections of tape, including this
one.
When I played it at home, I found that his singing was in
tune with my piano, and I improvised a simple accompaniment. I noticed,
too, that the first section of the song - 13 bars in length - formed an
effective loop which repeated in a slightly unpredictable way. I took
the tape loop to Leicester, where I was working in the Fine Art
Department, and copied the loop onto a continuous reel of tape, thinking
about perhaps adding an orchestrated accompaniment to this. The door of
the recording room opened on to one of the large painting studios and I
left the tape copying, with the door open, while I went to have a cup
of coffee. When I came back I found the normally lively room unnaturally
subdued. People were moving about much more slowly than usual and a few
were sitting alone, quietly weeping.
I was puzzled until I
realised that the tape was still playing and that they had been overcome
by the old man's singing. This convinced me of the emotional power of
the music and of the possibilities offered by adding a simple, though
gradually evolving, orchestral accompaniment that respected the tramp's
nobility and simple faith. Although he died before he could hear what I
had done with his singing, the piece remains as an eloquent, but
understated testimony to his spirit and optimism."
This is only
for listening "pleasure", those who like this song probably have it, I
uploaded it because there was no full version of it on youtube yet, I
didn't put any visuals, because the audio is the most important here."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar