torsdag 14 juni 2018

Onsdag ....


Ser ut så här.
Besök på vårdcentralen klockan två.
Varje morgon, två, tre timmar efter att jag tagit min blodtrycksmedicin, börjar jag svettas KOPIÖST.
Det är som en tsunami från huvudet och ner mot halsen, nästan som kallsvett och själv har jag börjat tro att det är nån slags biverkning av min andra medicin, den som skulle vara vätskedrivande.

Läkaren var stressad (kom rusande med en matlåda fem minuter innan det var min tur) och tittade på datorskärmen när det gäller biverkningar (hittade inget) och satte sedan ut den här senaste tabletten och så skulle jag dubbla den andr,dea som jag haft under många år.

Och så blev det provtagning.
En alldeles underbart rar sköterska eller undersköterska - strunt samma - fyllde tre rör med blod (fick bli från handloven den här gången) och hon var så rar och fin ..,visade sig komma från Västerås, hette Anna och bor i Varberg.
Underligt hur det är med vissa människor, att allt stämmer så där på en gång.

"Men ska inte blodtrycket kollas ...?" sa jag.
Det var ju liksom därför jag kom dit, i alla fall trodde jag att det berodde på medicinen.
Nej, nånting sånt stod det inget om från läkaren.
Så jag undrade om hon kunde kolla det ..., så där i förbifarten ..., och det kunde hon.
Aj, aj, rejält högt!
(Nej, det förvånar mig inte .., så stressigt som det varit den senaste tiden, mest på jobbet där jag närapå haft ångest för att gå dit .., långa köer och stress för att inte hinna med det man vill).
Nu får jag komma igen om en tre, fyra veckor och kolla upp trycket igen, utan att beställa tid.
Härligt!


Bättre än alla medikamenter är det ju ändå att komma till havet och stranden.
I Särdal, som är paradiset på jorden (kom ihåg att jag i presentationen här har varnat för alla superlativ) satt friherrinnan och Shejken i en alldeles egen sanddyn och jag tog på mig min sladdriga baddräkt (måste köpa ny!!) och gick ut i havet, nästan till Danmark (långgrunt!) och så en liten simtur och så tillbaka.
Ljuvligheter. 


Friherrinnan hade med sig kaffe och nybakade bullar och där satt vi och jag tänkte att nåja, skulle man trilla av pinnen så där inom kort, så har jag i alla fall haft ett så bra liv.
Och jag berättade om sköterskan Anna på vårdcentralen.., hur gott det kändes när allt var klart och all den värme hon utstrålade och kramen efteråt.
L å n g a , varma kramar .., finns det nåt bättre?
Just en sån var det.
(Som när du kom hit ..., walkaboutsweden!)
Och kaffet var gott och fikabrödet också.
Mera bad! Jag höll i Shejken i kopplet medan hans matte badade och sen var det min tur.
Ljumma vindar.
En strandskata som promenerade vid vattenbrynet.
Skrattmåsar mot skyn.


På väg till bilen.
Det finns supermoderna villor med alla tekniska finesser, pool och hela rubbet, men för mig vore detta, att bo i en röd trälänga med halmtak och med havet intill .., det vore det absolut ultimata.
Till vänster om det här huset, finns ett som är till salu, men jag hittar det inte på nätet.

I skrivande stund är pv i stan för att köpa ny tvättmaskin.
För några veckor sedan investerade (?) han i en robotgräsklippare.
Sedan den dagen har gräset inte vuxit en enda millimeter! Helt förbränt är det.
Ungefär som när vi i Malå, tillsammans med två andra grannar, köpte en vattenpump som skulle ta vatten från sjön alldeles intill .., ja, sen blev det bara regniga somrar! 

Inga kommentarer: