fredag 20 juli 2018

Och så en fredag ....
(fast det förra var en onsdag ...)



Ja, alldeles enkelt är det inte att hålla reda på veckodagarna och jag fick titta efter i almanackan .., hade jag verkligen bloggat igår? Nej, det hade jag inte. Det var i förrgår.

Och här har varit fullt hus i flera dagar.
Igår anslöt Emil B och hans flickvän Julia, sen ytterligare två kompisar (unga män)  och dom fick fördela sig själva så gott det gick - rumsmässigt - och Maria låg på soffan Ektorp och hennes Peter i husvagnen.

Nu är det annorlunda.
Alla ungdomarna har åkt till Tylösand på After Beach; Emil - "lintotten" - kom med tåg från Göteborg och har nu installerat sig i Gunnars Rum (men även han är i Tylösand) och kvar i huset blir från och med i natt tre töser och Emil .., dottern med make har åkt hemöver, då det vankades jobb.

Det blev fetaostfyllda lammfärsbiffar även idag till lunch och jubel bland töserna, som påstår att detta är det bästa som finns. Det tror jag nu inte, men roligt att dom tycker om det.


Och igår jobb från halv tre till kvart över nio.
Ja, var det tänkt.
Halva personalstyrkan i affären har varit våldsamt förkylda och nu blev det min tur .., så jag fick sluta tre timmar tidigare och åkte hem och mer eller mindre stöp i säng. Idag är jag ledig och jag börjar inte förrän halv tre i morgon, så det blir nog bra.
Det är mer sjukskrivningar i affären, så förmodligen blir det extrajobb en bra tid framöver och blir det inte så långa pass, så har jag erbjudit mig att ställa upp.

Härom dagen fick jag också tackbrev från barnhemmet/skolan i Ghana, det där barnhemmet som först Maria och hennes kompis besökte och sedan även Anders och jag själv. För avtackningspengarna som generösa arbetskamrater bidragit med, blev det myggnät till barnens sängar .., blöjor till dom minsta och nya lakan .., och så räckte det även till cykelreparationer och arbetskläder till dom lite äldre barnen. Helt fantastiskt! Sån glädje!

För övrigt?
Pv målar vindskivor .., jag har frågat honom om vi inte ska åka till Särdal och bada och sola lite .., hans segelbåt är ute på vift med brorsonen Anton (eller tvärtom) ..., och alldeles förfärligt är det med skogsbränderna norröver - vilken katastrof -och jag såg Erik Petré intervjuas, VD för Häradsskog tror jag .., och denne Erik, han tillbringade några år i Malå .., hans pappa var jägmästare och alltså min pappas chef. Båda barnen i familjen; såväl Erik som hans syster Anna, gick i sin fars fotspår.
Och det är deras mamma som skriver så helt underbara brev!

Lyssnade till USA-podden igårkväll .., och förfärades än en gång - för vilken gång i ordningen har jag glömt - av den amerikanske presidenten.


Detta - från Facebook - kom till familjechatten från sonen .., som sett det.
Tänkvärt, i allra högsta grad.

2 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Det där sista ... dräpande bra. Tar mig friheten att föra det vidare i redigerat skick.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: ja, visst var det!