fredag 27 december 2019

En sån där dag ...


Solsken i slutet av december. Vilken gåva.


Båtar som vintervilar.
I april är det dags.
Innan dess ska pv ha åkt Vasaloppet.
Nej, det är ingen brådska.


Livrädd var jag att halka på den kalla betongen.
Och såklart var det lågvatten, så det blev till att gå ut längre i vattnet innan man kunde doppa sig.
Först domnade fötterna av .., därefter vaderna .., så låren och rumpan och sen, kan jag lova, blev det brått att nedsänka sin lekamen.


Och "den där dagen" .., det var alltså idag, den 27:e januari  december 2019.
Det var is-is-iskallt i havet och när vi tagit upp termometern visade den på 1 minusgrad, men så blev det brått att klä på sig och då hade temperaturen en stigit lite.
Jag trodde inte mina ögon. Minusgrader!

"Men då borde det ju ha frusit till is?" sa jag, men pv förklarade att salthalten gör att det fryser långsammare än vanligt vatten.

Efteråt drack vi varm glögg och satt i solen en lång stund.
Den värmde.


Nästan hemma.
Där bilen skymtar, svänger vi vänster och är inne på Ejdervägen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, låter inte inbjudande med dopp nu! Särskilt inte om man måste gå en bit först. Vi har varit en tur till stugan idag och det var is ca 100 m i viken, sen öppet vatten. Så man skulle behöva gå en en bra bit till för att kunna doppa sig. ellem

Elisabet. sa...

ellem: men efteråt, precis efteråt, sitter vi i vindskyddet, påklädda och med varm glögg i muggarna, då blir det inte hemskt att gå till bilen. Då är vi varma. Men jag förstår vad du menar.

Elisabet. sa...

ellem: nu ser jag, du menade att ta sig TILL det öppna .. nej, hu, så hemskt!

Babsan sa...

Det var väl igår .....27 december inte januari?🙊

Elisabet. sa...

Babsan: tur att jag har korrekturläsare! Tack Babsan!

Anders sa...

-2 grader är fryspunkten för "normalt" saltvatten. Sen kan man ju salta mycket mer och sänka fryspunkten ännu mer. Samma gäller även tvärtom, saltvatten har en högre kokpunkt än osaltat vatten.

Så där, 2019 års besserwissrande över! :-)