torsdag 5 mars 2020

Mars månad ...


Jag stod nere på stranden med harry och såg dem komma .., och framför allt: hörde dem .., tog upp mobilen och höll den mot vad jag trodde var sträcket, men jag såg absolut inte en enda fågel i displayen.
Kom hem och ser att jo, jag lyckades fånga dem på bild!
Dom kanske är på väg till Falkenberg .., lite norrut?


Det påminde om spaghetti det som låg på stranden!


Och mjukt blå himmel .., och stranden i oordning efter all blåst.


Halvvägs hemma igen slår jag mig ner på bänken där man har utsikt över havet.
Innan dess vände jag mig om och såg detta.



Nästan hemma.
Tittade till den lilla myrstacken som har Eckes stengärsgård som "skydd" och det är klart, där blir det varmt och gott när solen är framme.
Söderläge, förstås.

Det är där jag brukar se orm sommartid.
Någon eller något har gjort ganska djupa hål i stacken; det skulle kunna vara en nos som varit framme .., men vilken, i så fall?
Hur som helst tycks det som om det är nån slags kaos i stacken och nere till vänster ligger en stor klump av myror i en hög (bilden) och likadant är det uppe till höger - men inte i bild -. Hur jag än funderar begriper jag inte vad som pågår .., det är som om myrorna är helt förvirrade och det kanske är så det är .., och finns det öht något system i det hela?
Säkerligen.
Ska bli intressant att se vad det blir av detta.


Putsade fönster tidigare på morgonen, men där tog orken slut.
Ute på altanen låg ett sällskap vissnade tulpaner.
Så vackra i all sin enkelhet och bedrövelse.

2 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Att myrorna har ett "system" kan du nog vara säker på.
Hålen kan vara hackspettsverk.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: ja, här ser vi ju såväl hackspett som spillkråkor, så det kan du ha rätt i.