Morgon i det gula huset ...
Vid 7-tiden har Sigge fått nog, då kommer han upp till mitt rum och jaaaaamar högljutt .., vässar klorna på rottingfåtöljen och liksom meddelar att nu vill jag ha frukost!
Så det får han och därefter är allt frid och fröjd och han hoppar ut genom fönstret (som är öppet till uterummet, så där så eventuella inbrottstjuvar inte behöver använda syra eller bryta sig in på annat vis, utan bara kan kliva in till oss ..) och lägger sig i trädgårdsstolen.
Själv gör jag frukost .., tittar på morgonprogrammen och där uppenbarar sig J D Vance, mannen som Donald Trump har utsett som sin vicepresident, om-utifall-att, alltså. Mr Vance som är rena barnrumpan i jämförelse med såväl Biden som Trump, utstrålar energi som vore han ett kärnkraftverk, ja, i jämförelse med de båda äldre herrarna. Och president Biden har drabbats av Covid och befinner sig nu hemma i Delaware. Jag undrar jag om han alls kommer tillbaka?
Lyssnade igår till Alva Sparrevik - lyssnarnas val av Sommarvärd - och det var så berörande, så sorgligt och så förfärligt ledsamt. Och ändå så hörvärt.
Efteråt kände jag mig alldeles tom inuti och jag kände också en sån vrede mot gärningsmannen och jag tänkte att HUR kan man halvt slå ihjäl någon enbart för att denne försvarat sin kamrat?
Nånting helt annat, det handlar om reklam: Hur många av er som läser här har inspirerats av Ingemar Stenmark som gör reklam för den nya kudden som ger honom såå bra sömn? Någon som skaffat sig en sådan?
Eller av Stig Strand som äter Vitaepro? (Min mamma gjorde det, ja, lockades av Vitaepro alltså och hoppades väl på ett mirakel ...). Du som testat, berätta gärna om effekten - om det blev någon -.
18 kommentarer:
Jag brukar tänka att om man hela tiden behöver göra så mycket reklam för sina produkter - hur bra är de då egentligen.
Vill man äta vitaminpreparat så finns det ju en enorm uppsjö av det. Att binda upp sig i ett abonnemang känns för mig onödigt - men kanske är det bekvämt??
Walkaboutsweden: precis! Och till slut blir man ju döless på reklam som hela tiden upprepas! Ikeas t ex, med den proppfulla garderoben där mannen och kvinnan tar fram kläder som associerar till Susanne Lanefelt osv. Den enda reklam jag inte lessnat på är Carglas ...hur det nu stavas. / Elisabet
Stavas såklart med två s. Carglass./ Elisabet
Walkaboutsweden: eller så kan man tänka så här, har man råd att hela tiden köpa dyr reklamtid (Head & Shoulders, AJ- produkter, Ica ..), så måste det ju bära sig ..? Elisabet
Carglass-reklamen gör mig fullständigt galen. Vi hade den i Frankrike också under alla år men där sjöngs det på franska: ”carglass repaire, carglass remplace”. Det är fullkomligt obegripligt hur man tycks tro att varenda bilruta världen över ideligen drabbas av stenskott och måste åtgärdas direkt, av någon ung man med dialekt. När det gäller Stenmark är det bara patetiskt tycker jag. Han har det väl tillräckligt gott ställt för att inte behöva ställa upp i reklamsammanhang. Värsta inslagen just nu är SBAB med de mest obegripliga resonemang och tramsigheter med kändisar - karlar i samma badkar t ex.
Kvinnan som står och tjatar om apoteksprodukter på gotländska är ju också en plåga - vissa tv-kvällar (eller Nyhetsmorgon) kan jag inte se på reklamkanalerna alls eftersom jag blir så störd. I Frankrike fick man åtminstone se alla filmer utan reklamavbrott, det borde gå att fixa här också.
Har överhuvudtaget mycket svårt för reklamen. Tror det är upprepningen som gör det. Sen alla dubbade reklaminslag från Tyskland och Nederländerna gör ju att jag nästan tappar det. Typ "Klart grabben ska diska".
Sen reklamen från IKEA tycks handla om sk döstädning som då görs av typ 30-åringar.
Oj, nu blev det mycket gnäll 😂
Monet: Och jag älskar SBAB-reklamen med Kalle Moreaus och han ..., Björn! Carglass tycker jag om för att deras inslag är (känns) korta och jag tycker alla ser trevliga ut. Att dom pratar dialekt tycker jag också om. Se där, så svårt att göra reklam som passar många! (Håller dock med om Ingemar.) Den ende idrottsman som jag tycker agerar bra i reklamfilmer är Peter Forsberg. / Elisabet
Christel: Yes-reklamen är supertöntig! Och hur många fiskar i kallt vatten ...? /Elisabet
Diskar, förstås. Inte fiskar. 😉
Ettan och tvåan är ju än så länge reklamfria, men dör är ju istället alla dessa trailers för kommande program och det är få minst lika irriterande, tycker jag . Endera är jag så less när programmet väl sänds att jag inte ser på det, eller också tänker jag att det där har jag ju redan sett. ellem
Jag undviker reklam kanaler i det längsta! Om jag utifall att tittar så är Icas reklam ok. Sen kan det kvitta.
Nu stundar ju OS och då i reklamkanal… sen har vi inte de kanalerna på stugan vilket annars hade varit en bra kombo. Dvs se på os och vara i stugan samtidigt. Men svt ska ju ta över nästa os. Tack för det!
Den yesreklamen är ju minst 20 år gammalt återbruk. Man har bara modifierat flaskans utseende digitalt och behållit allt annst, inkl dubbningen. Suck-liksom.
ellem: håller med! Och det går så fort med alla trailers som visas att jag hinner inte med. /Elisabet
Turtlan: Det är när vi tittar på Nyhetsmorgon som vi oftast ser reklam. Och när jag tittar på Ambulansen. /Elisabet
Reklam tittar vi inte på. I alla fall när vi är i stugan, eftersom vår TV där använder sig av luftburen teknik. Inga trådkanaler, förutom 4:an och den ser vi aldrig på.
Och tänk...! Vi klarar oss ändå.
När försäljarna för inbrottslarm plingade på dörren (ibland var man tveksam om de var det?) under åren vi bodde i hus. Nekade jag alltid till larm och sa att det var helt onödigt i detta huset för här finns absolut inget av värde så jag behöver inget inbrottslarm, om de inte gav sig sa jag nån gång att kom gärna in och kolla själv. :-)
Tony: påminner om äldsta dotterns f.d. svärföräldrar som hade ett anslag klistrat vid ytterdörren, där det visades att det redan varit inbrott i huset och att inget av värde fanns att ta. Vi har - helt ärligt - absolut inget av ekonomiskt värde att stjäla - jag har inga smycken i guld och min silverring använder jag aldrig, nej, däremot finns ju sånt man vill ha kvar som minnen, men det är ju en annan sak. Problemet är ju att ingen inbrottstjuv tror väl att det är så illa ställt och kommer väl då att riva ut rubb som stubb, i tron att vi gömt dyrbarheterna ,-)
Båthuspernilla: I alla år har ju Yes kört med "Nu ännu bättre!", eller "Nu ännu drygare!". Man kan fundera över hur oerhört mycket bättre ett diskmedel KAN bli. Själv tycker jag att det blivit precis tvärtom.
Skicka en kommentar