onsdag 26 augusti 2009

Och detta ...



... att återigen ha en cykel i sin ägo, å, det är som paradiset!

Så jag tar min rosa väska, kameran och baddräkten och susar iväg mot havet.

Väljer Sandskogen .., förbi filmstudion.., ser ett stort partytält med den brittiska flaggan som samsas med den svenska .., jaha, det är där dom spelar in Wallander, men den engelska versionen .., , den som gjorde sådan succé i hemlandet .., och där står vita bussar märkta "Baltic Film".

Ystad har blivit en filmstad.

Och så vidare .., in i Sandskogen ..., slingrig väg .., möter för mig okända joggare och bekanta från affären.

Sneddar över Österleden .., havet på min vänstra sida .., frisk vind från väster .., det vill säga .. motvind.

Stannar till.



Sitter i sanden med uppkrupna ben .., småpratar med en liten fiskmås som trippar omkring alldeles i närheten av mig .., hela tiden två, tre meter ifrån bara .., försiktigt sneglande åt mitt håll.

Från höger kommer två män i min ålder.

En är klädd i badbyxor, den andre skyler könet med en blåvitrandig handduk av frotté.

Och så doppar dom sig.

Jag ser en bar stjärt som kommer upp ur vattnet med ojämna mellanrum och jag ler för mig själv .., längre bort syns en färja ..,. och lilla fiskmåsen bryr sig inte i vilket, utan kommer allt närmare.

"Och alldeles ensam är du .., hur trevligt kan det vara ...?" säger jag.

Sen cyklar jag hemåt.

Känner doften av grillos eller tändvätska eller båda delarna.

Upptäcker en svala .., och några sädesärlor.

Men det är ungefär allt.

6 kommentarer:

Bloggblad sa...

Blev det nåt dopp, då? Jag kan precis känna hur skönt det är där. Minnet är inte SÅ kort. :)

Ljuvligt att kunna sticka till havet en kort stund så där.

Elisabet. sa...

Bloggblad: nä, jag tyckte att det var för kallt .-)
Det blev bara tå-dopp.
Och ja, det är för mig hög livskvalitet att ha havet och stranden så nära.

Anonym sa...

Stranden är ännu närmre här i Stensjö. Hi hi.

PV

anna of sweden sa...

Åh, jag känner doften av hav!

Sånt där är inte nyttigt att läsa när man sitter här på andra sidan Atlanten och saknar Swiden.

Carina sa...

Naturfotograf Nilsson?!

Elisabet. sa...

PV: jadu .. men inte riktigt lika fin strand ..-)

annaofsweden: nej, jag skulle nog aldrig klara av att emigrera .., jag minns hur jag längtade hem efter fem veckor i Australien .., eller när vi var hos mamma i Argentina. Det är tur att det finns modiga människor, - utvecklingen hade nog stått stilla om alla varit som undertecknad -.

Carina: ,-)
Jo, jo.