söndag 11 oktober 2009

Borta och hemma.



Och så blir det hemresa.

Fullt på tåget.

Jag kämpar med Kvällspostens söndagskryss och i trakten av Ängelholm har jag lyckats med de allra sista rutorna.

Konstruktören heter Lena Roswall och det är precis ett sådant korsord som jag tycker om .., där många av orden är tvetydiga.

"En har fyra föräldrar .."? Jaha, det blir a d o p t e r a d.
"Stammar från Sydamerika ...?" Okej. Balsaträ.
"Rakdon" ... får mig att tänka på hyvel. Helt fel! Det ska bli linjal.

"Gjorde förlåten" - får mig att tänka på ordet förlåt .., så där som "förlåt mig".

Det visar sig att ordet ska vara d o l d e.

Ahaaa ...., den förlåten!

Att sitta med ett korsord i knäet, det är nästan det bästa jag vet.

Från börjar satt jag själv .., nu har jag allt som oftast sällskap av pensionatsvärden och vi kompletterar varandra alldeles utsökt bra, ja, i alla fall när det gäller korsord.

Och så är vi framme i Malmö.

Pågatåget till Ystad vimlar av passagerare.

Då tar min hosta fart igen och jag försöker att hosta i kapuschongen eller i halsduken eller i armvecket och jag rotar efter Extra Starka halstabletter i ryggsäcken och dricker kranvattnet från Halland i en plastflaska från Grekland och tårarna rinner när man försöker hålla igen.

Mitt emot mig sitter en ung man med svart, lockigt hår.
I hans knä en vit laptop.
Han har outsägligt vackra händer.
Seniga.

Och det skånska landskapet susar förbi.

Genom fönstret ser jag kossor på bete .., där är hästar .., några enstaka röda vallmo i en åker .., och där är skir grön höstsådd.

Och Ystad.

Cykeln hemåt, soffan Ektorp och en trave med DN.

Det är söndagkväll i mitten av oktober.

11 kommentarer:

Lisette sa...

Här har du en till som älskar korsord. Jag tror att livet skulle vara väldigt tomt utan korsord. Särskilt kniviga sådana och särskilt med den typen av ledtrådar som du ger exempel på. Underfundiga. Ha en skön söndagslväll.

Elisabet. sa...

Lisette: ja, för mig är det det ultimata sättet att gå ner i varv.

Och att sitta intill någon som man trivs med och klura ..(en sommar satt yngsta dottern och jag själv .., några andra sommarveckor tillsammans med min australiensyrra ..), det är mums!

Vasaloppsamatören sa...

Jag tycker nog att ni kompletterar varandra med mer än korsorden.

Elisabet. sa...

Vasaloppsamatören: "ni" ?
Vem menar du ?

Linda sa...

Välkommen till landet Skåne igen :)
Hoppas hallandsluften gjort susen!

Elisabet. sa...

lindalotta: inte riktigt. Febern vill inte släppa, men snart så, det har jag bestämt! Blir hemma i morgon.

Monet sa...

Spm du SER, Elisabet. Du målar med dina ord!

Linda sa...

Men vad är det med er Bettor???
Nu får ni allt se till att bli ordentligt krya.
EN feberfri dag hemma innan tillbakagång - hör du det?!

Elisabet. sa...

Monet: ,-)

Lindalotta: det är bara skrutt med oss .., vi är nog färdiga för ättestupan? Men vänta du bara.

Turtlan sa...

Korsord har också blivit ett kärt nöje för mig! Härligt med såna där kluriga ord som rakdon & förlåten :-))

Men värst mycket hjälp får jag inte av M... han är smart men inte på sånt!

Skönt komma hem men jag kan gissa att Du saknar Pensionatet!
Här saknar jag min inneboende redan!
Min iblandbo :-))

Krya på dig på alla sätt!

Elisabet. sa...

Turtlegirl: och det roliga med korsord är ju att man övar upp sig rätt snabbt ..,liksom lär sig hur konstruktören tänker.
Och det lustiga är ju att man kan ge upp .., lägga ifrån sig eländet och tänka att nääää.
Och så efter ett par timmar norpar man tidningen igen och letar reda på pennan och sätter sig i soffan med uppdragna ben och ..., vips, fattar man hur det var tänkt!
pv är himla klurig när det gäller ord öht (jag hittade en gång en sång han hade skrivit på nån taube-melodi, en hyllning till sin storebror på 50-årsdagen .., tjugo verser minst och gud, så bra det var!), så det är roligt att lösa det tillsammans.