fredag 8 januari 2010

Morgon i landet Halland ...


Tretton minusgrader ute.

"Ja, det är mycket det .., för att vara här ..", säger pensionatsvärden och hämtar in ved .., nu ska här eldas.

Själv ligger jag kvar under täcket och lyssnar lite förstrött till Radio Halland.

Där pratas det också om kyla och den alltid så glada programledaren Anna ringer upp tidningsbudet Egon utanför Sorsele, hemma i Västerbotten, och Egon, han berättar att jo, igår var det minsann - 44 grader när han körde ut alla VK, VF och kanske nån enstaka Norra Västerbotten.

Fyrtiofyra minus!

"Jo, men hä va i alla fall myggfritt ...", säger Egon och man hör leendet genom luren.

Och Egon berättar att han har satt en pappskiva där framme på bilen, vid luftintaget, så där så att det inte ska bli för kallt för motorn och då kommer jag ihåg att just det, det såg man hur ofta som helst när man var liten och det var kallt ute.

Därtill har Egon laddat upp med extrakläder och tändstickor, ja, så att han kan göra upp eld om det värsta skulle hända .., om bilen skulle tacka för sig.

Och där ligger jag under täcket och lyssnar leende till den här hemifrånmannen som tycks så glad och nöjd och det är väl ungefär då .., som ett stort fång med hemlängtan kommer susande genom rymden och hittar raka spåret in i mitt hjärta.

Just så.

9 kommentarer:

Anita sa...

Ha, min mans kommentar i morse, när termometern stod på 38,4 grader, var densamma som Egons: "det är i alla fall myggfritt!" ;)

Elisabet. sa...

smulan: ,-)

Ja, det är det här också.

Jag ska nu traska/plumsa iväg till postlådan. Pv saknar en riktig skyffel att skotta snö med och det kan jag väl iofs förstå .., här är ju aldrig såna mängder.

Micke sa...

Haha, myggfritt är ett alldeles underbart uttryck som jag själv kör med också..

Men har du inte lärt dig ta in trädgårdsmöbler, Västerbottning som du är ;)

Elisabet. sa...

micke: åja ..., det är inte mina trädgårdsmöbler och dom här är ju av plast .-)

(Å andra sidan tog vi ALDRIG in våra möbler när jag var gift och bodde på landet utanför ystad .., det var ju gröna gräsmattor året runt .-)

Bert sa...

Och Norran har nu blivit Norran även officiellt. De har ändrat namn.

Bara'så'ru'vet. ;)

Elisabet. sa...

Bert: det vet jag, men jag tänkte att tre fjärdedelar av bloggvännerna kanske inte vet det .-))

Med VK och VF är det inte så noga .-)

Cecilia N sa...

Här har tydligen ved till salu tagit slut. Pellets finns dock.

I onsdags fick vi strömavbrott. I stan! 24 minus eller nåt ute. Och minnet av hur vi frös här inne en månad förra vintern när bergvärmen gått sönder så vi bara hade elpatronen och kupévärmaren störtade sig fram. Med vissheten att nu fanns varken elpatron eller kupévärmare att tillgå ...
Near panic experience kan jag säga.

Men som tur var höll det bara på en timme.

Mian sa...

Jag har haft en Amazon-64, med en sån där rullgardin som man kunde dra upp framför grillen. Effektivt.
Hoppas att ni har det varmt och skönt inomhus nu.

Elisabet. sa...

cecilia n: pv åkte till Vadstena på ett styrelsemöte för vindkraftföreningen och jag stannade här .., det känns tryggt. Och otryggt .-) Tänk, om strömmen försvinner!

mian: så himla finurligt!
Och jo, just nu 18.4 grader varmt i köket.