söndag 14 februari 2010

Hallen ...


Mössan som vännen Bente har stickat.

I mitt barndomshem fanns en traditionell hatthylla i nån slags metall och med pinnar upptill med som en träknopp på, det var där man skulle hänga hatten, ja, om man nu hade någon.

Under hatthyllan fanns krokar att hänga upp rockar och jackor på.

Med den i åtanke bad jag mina barns pappa (när vi hade köpt huset utanför Ystad) att snickra ihop en hylla i trä, men i samma modell och jag kom att älska den hyllan!

Här på pensionatet fanns i hallen endast en Ikeagarderob till förvaring av ytterkläder.

Praktiskt, i och för sig, men också ..., bökigt ., för när gäster kommer på besök så ska dom tränga in sina persedlar i garderoben och det blir rätt så trångt.


Hyllan är längre än den ser ut att vara på bilden.
Och man kan ju måla den vit när man blir less på den nuvarande kulören.
Jag börjar allt mer känna mig som min mamma.
"Ja, ja .., vi ska alla lämna allt detta ifrån oss inom en oviss framtid, så ., det spelar inte så stor roll", sa hon som tog sitt pick och pack (en resväska och en handväska) och susade iväg till Sydamerika i tjugo års tid.
Det räcker med att tänka på människorna i Haiti, så får man perspektiv på tillvaron


Så ..., ja, ni kan ju gissa vad jag föreslog herr pensionatsvärden.

Jepp, att vi kunde sätta upp en "hatthylla" med krokar direkt till vänster i hallen.

Och den snälle pv .., han gjorde just det.

Inte precis samma modell (med runda hörn hade det blivit snyggare, men det kom jag på för sent och det spelar heller ingen större roll), men ni förstår så lycklig jag är!

Nu är det lätt som en plätt för gästerna att hänga av sig kläderna.

Inget prat om att .."ja, men lägg dom här över stolen ...".



Alldeles överlycklig är jag.

Och när jag får min nästa lön, då ska jag titta på mattor till hallen och en liten vägglampa.
Plus ytterligare några rottingkorgar att sätta ovanpå hyllan.

Sen är jag helnöjd.

"Vilket rum ska vi ta sen ..?" frågade pensionatsvärden häromkvällen.

Hmmm.

Nu är det bara att välja.

smulan sa...

Småler lite...;) Numera är det femårsplanering på det mesta som ska göras i vårt hus..;)

Just står min man och målar om kökstaket. Jag började måla (efter två års diskussioner) sedan fortsatte K. Och snart har vi ett vackert vitmålat tak! :)

Korgar på hatthyllan var en bra idé!


Bloggblad sa...

Typiska tecken på när en händig karl är nykär. Jag minns den tiden när jag bara hann halva meningen av "vi borde kanske ha en..." så var det klart.

Nu hinner jag säga hela meningen. Många gånger... men oftast händer inte nåt ändå.

Att han gått med på det här med köket hänger mest på att luckorna börja hänga på trekvart och den ingrodda smutsen uppe i takhörnen går inte längre att damma bort.
Maskiner som fyllt 20 kan också lätt börja krångla.


Och jag/bloggmadamen säger: här gäller således att skynda snabbt! Passion och sånt har, enligt vetenskapen, en överlevnadstid på omkring året .-)

11 kommentarer:

-B- sa...

Oj møssan matcher jo din sjal.

Pent ble det
Flink er Pv
Og du som vet hvordan du vil ha det.

Strålende solskinn her i dag.

Kraaaaaaaaaaaaaaaam

Elisabet. sa...

Bente: ja, nästa helg får du hänga upp dig jacka där .-))

mossfolk sa...

Perfekt ju!
Vi har vänner som just byggt hus och enbart skulle ha en sådan där garderob. Det dröjde inte många dagar innan en tamburmajor fick flytta in :)

Love, literature and gardening sa...

Ojojoj, han äter ur handen på dig nu!

Jag har också en sån hylla med såna krokar. På landet. http://www.loveliteratureandgardening.blogspot.com/2008/06/solhattarna-vntar.html

Bloggblad sa...

Typiska tecken på när en händig karl är nykär. Jag minns den tiden när jag bara hann halva meningen av "vi borde kanske ha en..." så var det klart.

Nu hinner jag säga hela meningen. Många gånger... men oftast händer inte nåt ändå.

Att han gått med på det här med köket hänger mest på att luckorna börja hänga på trekvart och den ingrodda smutsen uppe i takhörnen går inte längre att damma bort.
Maskiner som fyllt 20 kan också lätt börja krångla.

Bloggblad sa...

ska väl lägga till: numera. Förr gjordes spisar och kylskåp som höll nästan livet ut.

S o F sa...

Ni är goa ni!! :)

Och vilken tur pv har som har hittat dig, som fixar till det lite hemma hos honom/er.

Soliga hälsningar

Elisabet. sa...

Bloggblad: du anar inte vad jag får muta med .-)))

S o F: ,-)

Han tyckte nog att han hade det bra som det var och det förstår jag, för han är ju nästan aldrig hemma, haha.

Och han är en sån där typisk karl som inte har brytt sig .., säger han själv.

Anita sa...

Småler lite...;) Numera är det femårsplanering på det mesta som ska göras i vårt hus..;)

Just står min man och målar om kökstaket. Jag började måla (efter två års diskussioner) sedan fortsatte K. Och snart har vi ett vackert vitmålat tak! :)

Korgar på hatthyllan var en bra idé!

Mian sa...

I torpet som jag hyr finns en liknande hylla

Elisabet. sa...

Smulan: ,-)

Bättre sent än aldrig!
Jag är fruktansvärt opraktisk, så jag försöker att göra annat i stället, sköter liksom markservicen, det funkar bra.

Mian: och vilka läckra hängare!