tisdag 27 april 2010

Norröver ...



Tågresa Ystad - Halmstad.

Tre timmar.

Halvsover mest hela tiden.

Lyssnar till två unga mäns prat om jordens energibehov .., och om politik.
Och en kvinna i min ålder som för sin far berättar att hon ska ta mamman till vårdcentralen i morgon och sen kommer dom på besök.
Om och om igen berättar hon samma sak.

Helsingborg är underjorden och Båstad är vitsippor i slänten.

Och så Halmstad.

Beslutar mig för att i n t e t a den vanliga vägen till Sonja och Gösta, utan går åt andra hållet, runt själva kvarteret.

Upptäcker två för mig helt nya hotell .., en liten minilivs, en frisör som har två stora speglar utanför sin entré ..,. en tatuerarsalong .., och så är jag framme.

En koltrast flöjtar.

Sonja bjuder på hembakat bröd och nybryggt kaffe och Göstas fötter är svullna som trädstammar och han har ont och sitter vid köksbordet och skriver dagbok.

Deras lägenhet är den vackraste jag någonsin har varit i.

Ever, ever.

Högt i tak.

Fönster som .., ja, jag har inte ord nog.

Efter en halvtimme dyker pv upp från körsjungandet och det blir ännu mera prat (om dejtingsidor, älskare och husröjning) och sedan åker vi norrut och sigge nilsson kommer springande så snart bilen har parkerats och jag ger honom mat och pussar och kramar och på rumsbordet ligger en motorsåg (ännu inte uppackad) och diverse post och i hallen trängs sånt som är utplockat från sommarhuset i Steninge och på gården ligger två fällda tallar och rester av en stor ek och i morgon ämnar jag plantera spireorna och göra i ordning i tvättstugan och jag tänker att det märks att herr pv har huserat här själv i två veckor.

Det är vad jag tänker.

3 kommentarer:

Evas blogg sa...

Låter som om du har en del att göra i morgon.

Tankevågor sa...

Vad mysigt att du är i landet Halland igen! Hur länge ska du vara där den här gången?

Lycka till med trädgårdsarbetet!

Elisabet. sa...

Eva: jepp, verkligen .-)

Londongirl: bara tills i morgonbitti, alltså jag åker hem torsdagmorgon och hit igen fredageftermiddag!