lördag 21 maj 2011

Lördagmorgon ....


Frukost vid köksbordet .., ytterdörren på vid gavel.

Fågelkvitter.

Mera fågelkvitter.

Och Zoega-kaffe och te .., valnötsbröd .., hemkokt rabarbermarmelad och herrgårdsost.

Där sitter vi, mitt emot varandra - vi som har valt att bo tillsammans -, och pratar om nattens drömmar.

Fragment, bara.

Idag ska pv, tillsammans med två kollegor, springa Göteborgsvarvet och han är fokuserad, men också lite bekymrad - men det erkänner han inte -.

En sträckning eller nånting sånt av vänster lårs baksida har blivit ett litet aber (eller ett stort ...) .., och jag ser hur herr pensionatsvärden streeetchar ute vid traven av det som ska bli ved ..., det är när han är på väg att hämta morgontidningen.

Själv ska jag arbeta.

Johanna (som ska bli mamma och det är hennes område jag fått äran att ta hand om, förutom spel och post som jag vägrar att ha ansvar för) ska gå igenom dagliga postrutiner med mig och sista timmarna är det lugna och trygga Lena och jag själv som kamperar vid kassan.

"Aj, aj, Kapten!" brukar jag säga när Lena ber mig om nånting.

Hon är tryggheten personifierad.

Igår kom min första beställning, den som jag gjort själv.

I flera år har jag beställt hem gröna förfrankerade kuvert/påsar och nu kom en rejäl omgång.

På följesedeln, som ska läggas inne på Bodils kontor, skrev jag:

"Hej Bodil! Ja, nu har vi gröna påsar fram till ungefär år 2014 ...", hälsar Beställerskan.

Hon loooooog.

När klockan är halv åtta ikväll är jag hemma igen - om allt går som det ska - och då väntar två helt lediga dagar.

Två lediga dagar.

Det är nästan så att jag börjar gråta bara vid tanken.

(Gråta kan man också göra, men av tacksamhet, för ett mail som under natten kommit susande till inkorgen. Avsändare var och är en kund. Jag ska spara det i evigheters evighet. Eller i alla fall så länge jag lever.)

3 kommentarer:

Jenny sa...

Lycka till PV!

Cecilia N sa...

Heja PV!

Micke sa...

Hoppas det gått bra för PV!