måndag 27 juni 2011

Och hur gick det ...?


Någon sa: "Om fiskar skulle skrika när man tar upp dem, skulle vi äta dem lika sorglöst då?"
Det kan man fundera på.


Klockan fyra-noll-noll lämnar pv huset för att ta upp nätet.

Ett enda fiskenät av inte särdeles magnifik kvalitet.

Vid halv sex vaknar jag och upptäcker herr fiskaren ute vid garaget.

"Nå .., blev det någon storfångst ...?" undrar jag lite raljerande.

Alla vi har pratat med har ju vittnat om hur illa ställt det är, ja, främst med torsk förstås, men ändå.

"Om vi har fått nåt, åh, alldeles för mycket!!" svarar pv och jag tror att han skojar.

Det gör han inte.

Och nu står han vid diskbänken och tar död på den ena plattfisken efter den andra.

4 kommentarer:

Rexxie sa...

Stackars fiskarna! Å andra sidan är de ju hyfsat etiskt fiskade jämfört med en del fiskeflottors framfart...

Elisabet. sa...

Rexxie: ja, jag tycker också synd om dem!

Men nu blir det inget fiskande på ett tag. Fiskafångsten ska fördelas till grannar och goda vänner, så känns det bättre.

Guy sa...

Jag gillar verkligen ditt foto!

Elisabet. sa...

Guy: ,-)

Tack. Det var snällt av dig.