söndag 26 juni 2011

Så här var det ...

12 kommentarer:

Lena sa...

Även om jag gillar båtturer så känns blåst och liten(?) båt som en kombination som jag undviker.

Elisabet. sa...

Lena: ja, det är en kombination som jag inte heller tycker är helt angenäm ,-)

Men jag har blivit modigare.

SoF sa...

Ja du är nog betydligt modigare än vad jag är...kan jag konstatera.

Strålande sol-hälsningar!

bettankax sa...

Herredumilde vad du är modig! Aldrig kan jag tro att jag vågat...på vågorna.

Cecilia N sa...

När man slår så byter man från att ha "motvind" från ena hållet av båten till andra hållet av båten. Man går alltså rätt genom motvinden i vändningen.

När man gippar så byter man från att ha medvind från ena hållet av båten till andra hållet av båten. Man går alltså med aktern rätt genom medvinden.

Så har du två båtar som går på precis motsatta riktningar och de byter håll som det blåser in på båten på så gippar den ena och slår den andra.

(Platt-läns heter det om man kör med medvinden precis rakt bakifrån.)

Monet sa...

Vilken seglingslektion du fått från Cecilia. Precis så är det. Men du har ju en pedagogisk man, be honom att han beskriver för dig vad det är han gör.

Plus att jag tycker att kunde säga till lite i förväg så att du slipper säga: Vaddå gipp?

Jag tycker också att du är modig som ligger där i fören i en liten Askeladden. Är inte stora båten i sjön än -. då är du ju inte så nära havskanten?

Elisabet. sa...

SoF och bettankax: ja, sååå modig är jag nog inte, men inte rädd heller direkt.

Cecilia N och Monet: pv skulle nog - om han visste att jag prompt ville veta - inte göra annat än berätta.

Men jag tycker inte om att vara på Lektion .., jag vill känna att det är roligt först och inte att jag nödvändigtvis måste kunna allt.

Ja, jag vet, det är ett inte så trevligt drag.

Lärare har en tendens att ofta vara lärare även på fritiden (förlåt alla fröknar och magistrar, men det är min erfarenhet ,-) och jag hör nog hur han försöker undervisa - i smyyyyyg -.
Tids nog ska jag fråga.

Han kommer att bli helt nöjd över din förklaring, Cecilia ,-)

Tack!

Cecilia N sa...

Ja det är nog sant. Fastän jag inte arbetat som lärare på sisådär 14 år.

Elisabet. sa...

Cecilia N: men du förstår Cecilia, att det är alltid enklare när någon annan än den man är tillsammans förklarar ,-)) I alla fall för mig.

Och tänk, inte en aning hade jag att du hade varit lärare!

Mian sa...

Den här gången märkte du ju i alla fall att han gjorde nåt!
i jämförelse med när han gjorde det där slaget när ni var ute härom veckan ;-)

Cecilia N sa...

Ja, pedagoga sina egna barn är inte lätt. Det kan vara samma sak med sambosar kanske?

Elisabet. sa...

Mian: jo, nu var det inga problem att se vad som hände .., fast liiite överraskad blev jag! När båten kränger lite, är det nästan så att vatten kommer in ,-(

Cecilia N: just precis! Det är lättare om någon annan visar ,-)