fredag 16 september 2011

En slags utmaning ...


Den andra bilden på den första bloggen.
Lintotten Emil på sitt livs första fotbollsträning.

Från Anna i Sheffield kommer en liten utmaning.
Sex frågor som ska besvaras.

Nu är det ju så att alla som läser här vet ju allting redan, men okej, jag ska göra ett försök.

1. Varför började du blogga?

Jo, jag har alltid tyckt om att skriva, allt från insändare till kåserier (numera kallas det "krönikor", men det är egentligen ett slags bloggande i längre format bara) till hemsidan i Malå.
Däremot har jag aldrig närt en längtan att skriva en bok.

Själva bloggandet .., det började i september 2005.

Jag var på besök hos helsingborgaren och testade att göra en egen blogg .., ahaaaa, var det inte svårare!!
Och så skrev jag mitt allra första - väldigt försiktiga - inlägg.
Det tog nog en halvtimme innan jag vågade klicka på "publicera-inlägg-knappen".

Och aldrig fick man någon kommentar, ååå, det var som att skriva för döva öron ,-)

Den första som förbarmade sig (förutom jag själv som testade ...) var vännen Leina; ja, jag hade förmodligen tvingat henne.
Ulrika, som då gick under namnet "Ellis" var också rätt tidigt ute, liksom Bloggblad och Celia.
Den 23:e september dyker Anna upp, hon som kallar sig eller kallade sig Mandalaya.

Och det första fönstret publicerades samma månad.

Detta drömde jag om i september år 2005.


Den allra första bilden på den allra första bloggposten.
Emil på sin första fotbollsträning.
Redan då tyckte jag uppenbarligen bäst om huvudlösa bilder.

2. Målet med bloggandet?

Å, jag har inget mål alls!

Skulle jag i n t e skriva, skulle jag - och det är på fullt allvar - garanterat hamna på en psykiatrisk avdelning .., min hjärna skulle sprängas och gå itu.

Det är ett sätt att rensa hårddisken.

En slags dagbok.

Det jag tycker bäst om med bloggandet, det är det där utbytet av tankar som ibland sker.
Och allra underbara människor man har fått träffa eller inte träffa.

3. Vilka bloggar följer du?

Jag tittar som regel in hos alla i min länklista som har uppdaterat sin blogg.
Läser aldrig modebloggar.

4. Favoritfärg ...?

Vitt och svart, kanske?

5. Favoritfilm ...?

Här skulle man förstås vilja dra till med någon avancerad och kulturell historia, men se .., det går inte, för där finns en film som jag tycker mer om än någon annan.

En film som är så otroligt finurligt filmad .., med härlig musik och en hel drös med människor som man får följa på n ä r a håll.



Den här.
Om filmen ...


Och den här!

Jag hyrde den på Halmstad bibliotek och vi satt i soffan Ektorp och såg den .., utan att säga knappt ett enda ord på hela tiden .., den var u n d e r b a r!



Och den här .., med den allra ljuvligaste (nu är alla superlativen med ...) filmmusik, komponerad av Ennio Morricone.



Och den här.

Ja, då får man nog en bild av vad jag tycker om för slags filmer.

6. Vilka länder skulle du vilja besöka och varför?

Tillbaka till Irland, bara för att det var så vackert och kändes som "hemma".
Enkelt och icke-tillgjort.

Indien - för att det säkerligen inte skulle kännas som hemma -.
Och för att jag ä l s k a r indisk mat.

Italien - för att där, i lilla bergsbyn i Aostadalen, där kände jag mig också hemma.
På en gång.

Jag skickar vidare till alla som känner sig manade.

Det här är egentligen en "utmärkelse"/award ... men jag tycker att alla i min länklista är värda medaljer och utmärkelser, så hoppa på, den som vill!

Och tack till dig, Anna i Sheffield.

5 kommentarer:

Turtlan sa...

... hör väl till inte då?

*L*

Elisabet. sa...

Turtlan: men nu förstår jag inte ,-)

Elisabet. sa...

Eller menar du träffandet ....?
Man tycker ju att man känner varandra så bra ändå ,-)

Turtlan sa...

Just det... träffandet :-)

Instämmer! Det gör man ju och det är det som är kul med bloggandet. Nutidens brevvänner kallar jag det för.

Men inte kan bli utan inte vid tillfälle tycker jag.

Steel City Anna sa...

Roligt att läsa, många spännande filmtips! :)