torsdag 3 april 2014

Mitt i natten ...


Och jag kan omöjligen somna.

Det är som en enda stor oro inombords och efter att ha vridit och vänt mig tusen gånger, slagit på och av radions P4 hur många gånger som helst (det är den norska snabbpratande kvinnan som är är programledare, jag hinner knappt höra vad hon säger ...) , ger jag upp.

Jag lämnar pv och harry och går ner i köket och kokar mig en kopp choklad.
Inte O´boy, utan riktig choklad.
Tar mig en polarkakemacka med ost till och sitter nu här.


Rufsig i håret och barfota.
I den där förskräckligt fula nattskjortan, den som är så skön.

Och jag tänker på allt möjligt .., på Guy i Thailand vars tillvaro förändrades så kapitalt ..., jag tänker på den unge mannen som hade en stor tumör i benet - det var i programmet Det kungliga lasarettet från Australien - och om han alls klarade sig .., och jag tänker på hans läkare som var så rakt på sak och sa att risken fanns ju att det spridit sig till lungorna.
På den unge mannen tänker jag också och på hans mamma som alltid gjorde honom sällskap till sjukhuset.

När min svåger i Australien drabbades av cancer på tungan, berättade min syster att när läkarna förklarade vad som väntade ..., utan någon som helst omskrivning, så bad dom honom att vänta lite .., att först låta dem ta in allt detta förfärliga och så fick dom ta det andra så småningom, allt eftersom.

Det tänker jag också på.

Och så har jag väl aningen ångest inför vad som komma skall.
Antar jag.

Nu ska jag ta mig ännu en kopp choklad.
Klockan är tretton minuter över tre.
Det är alldeles mörkt ute.


9 kommentarer:

Anonym sa...

stackare😢Men allt kommer att gå bra./Styrkekramar från Babsan

Anonym sa...

Tunga tankar i vargtimmen.
Bra att du var snäll mot dig själv!
Hoppas du kunde somna om så småningom.
Kram/Solbritt

Anonym sa...

Dessa vargtimmar... Jag brukar också sätta på radion då för att skingra tankarna, men det ska vara något man kan lyssna på och förstå, men som inte engagerar allt för mycket. Choklad är alltid bra! Hoppas du somnade om framåt morgonen.

Kram från qi

Evas blogg sa...

Det är jobbigt att inte kunna sova och det är oftast då tungtankarna kommer. Nu hoppas jag att chokladen gav dig ro så du fick sova.

Evas blogg sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ruta Ett sa...

Åh, det är så jobbigt att vara vaken mitt i natten och inte kunna sova. Varm choklad brukar hjälpa - ibland!
Mest är det kanske stress inför op på måndag!
Kram

Elisabet. sa...

Babsan, qi, Solbritt, Eva, Ruta Ett: jo, det är säkert så att det är detta som stundar som oroar.
Det är ändå bra att vara genomtrött, då står själen liksom vidöppen .., jag känner det tydligt idag.

Hjortron sa...

- det går säkert så bra som helst, don´t worry

- förresten samma dag så ska jag göra en trekanalers rotfyllning ...
Tänker på dig.Du ville nog byta.
KRAM

Elisabet. sa...

lifeblog: nej, jag gör hellre knäoperation ..., ååå, så hemskt, stackars dig! Kram på dåg!