fredag 4 juli 2014

Dagens fönster och lite till ...


Jo, dagens fönster får bli gårdagens .., det gamla Handelshuset i Krokom, där vi var och lyssnade på den allra underbaraste blues, spelad av Bottleneck John och Lars Åstrand! En kanonkväll!


Hos Gunnar - ni ser väl Gudrun Schyman längst till höger -?
Och seriestrippen är den sista med Hobbe, meddelar Gunnar.
Är inte väggen härlig?
Säger den inte en hel del om denne filurige Gunnar Rindå?


På övervåningen är detta det första man ser.


Igår ett besök i Skärvången, sex, sju mil härifrån (en gräslig grusväg med tjälskott i mängder) och bymejeriet där. I väntan på den guidade turen i mejeriet, kom två män i vår ålder körande på än mer ålderstigna motorcyklare .., dom - herrarna - var på väg till Mo i Rana i Norge.


Utanför mejeriet ... ropade Gunnar plötsligt ..."Elisabet, akta dig .., trampa in på den där fina insekten!"


I morse blev det sedvanligt morgondopp i svalt (läs: iskallt) Alsenvatten.
Sen liten promenad för att titta på omgivningen.
Den närmaste.


Utblommad vallmo ...


Så här såg det ut nu på morgonen när vi steg upp.
Solsken och blå himmel, som på bilden blev vit.
Och morgondoppet.
Ni anar inte .., eller det kanske ni gör.

Och nu bär det iväg till Vilhelmina och min moster och mina kusiner.
Har jag tur, får jag träffa Veine som jag nog inte har sett på minst femtio år. Eller åtminstone fyrtiofem.
Han är yngste sonen till min moster Margit och bor inte långt från moster Lisbet.

Pv har tvättat bilen (har aldrig hänt tidigare!) och nu ska vi väl planera lite för den fortsatta resan.
Övernattning i Vilhelmina .., i morgon Dikanäs .., sen Arvidsjaru (vi ringer idag Guy) och sen, kanske hemåt.
Vi får se.

Livet känns bra.
Det har varit en vidunderligt fin början på den korta semestern.
(Måste vara hemma onsdagkväll).

Någon mer uppdatering på bloggen blir det nog knappast, förrän vi är tillbaka i landet Halland,.

Ha det så gott alla rara vänner!

3 kommentarer:

Anonym sa...


Du jag tycker att det kalla vattnet låter underbart.

Har badat idag bland blå o röd maneter. Temperaturen är nog si så där 20 grader
Åk nu vidare och kör försiktigt.


Kram Friherinnan.

Ingela sa...

Ni missade väl inte den örtmarinerade fetaosten? Ätes gärna med en gaffel per person i sällskapet direkt ur byttan, mummms!

Lena sa...

Bottleneck John, åh underbar spelning som jag lyssnade på onsdagskvällen i Gamla Kyrkan här i Östersund. Härligt, underbart,fantastisk blues en sommarkväll när ljuset fortfarande är så där underbart sommrigt som det kan vara här i landet Jämtland.