söndag 27 juli 2014

När åskan slog ner ....

Ack, om man bara hade kunnat gipsa datorn!


Så avled vår dator så där på en gång .., det lät som en missil hade träffat huset, berättade pv.
Det är därför jag inte lagt in ett enda inlägg idag och Monet undrar när det blir dragning .., ja, det har vi inte bestämt riktigt ännu, fyra bidrag har kommit in, men jag ska skyndsamt pytsa in anne i mantorps, jo, det ska jag göra nu.

Men vi kan väl säga att det blir dragning på ..., torsdag?

Nu har jag installerat det här på nästan egen hand och det känns bra.
Stora bildskärmen behöll vi .., och har nu en likadan dator som du har Guy.
Huuuu!
Tur att vi är två om kostnaden!

Nu vet ni.

12 kommentarer:

Anonym sa...


Det var skönt att det bara var datorn åskan lyckades förstöra.


Friherrinnan

Kattis sa...

Jag har någon slags skarvsladd, till de stationära datorerna, med inbyggt åskskydd. Har fungerat alldeles utmärkt i många år! (Innan dess rök både router och hårddiskar vid minsta åskknall.)

Cecilia N sa...

Dra ur sladden?

Elisabet. sa...

Friherrinnan: ja, verkligen!

Kattis: låter helt suveränt! Det ska jag titta efter.

Cecilia N: ja, dummare än så är vi inte, jag hade dragit ut alla sladdar på morgonen, men så kom solen och det blev fint och jag kollade mitt saldo och GLÖMDE att dra ut dem igen och åskan kom verkligen som blixten!

Guy sa...

Lycka till med nya datorn.
Åskskyddade grenkontakter finns i många utföranden tex: http://www.netonnet.se/art/koppla-och-anslut/el/grendosa/med-overspanningsskydd?gclid=CKDg-KjC578CFYr2cgodxIYAhw

Elisabet. sa...

Guy: det blev en Acer Aspire eller nåt sånt ...., men Windows 8 är ju bara gräsligt hemskt! Jag får nog gå en kurs. Det ska uppdateras stup i ett och tar låååång tid att starta den och appar på hela förstasida .., men det ska nog ordna sig :)

Guy sa...

Jag har hört från flera håll att Windows 8 är mycket annorlunda än de äldre varianterna. Jag bävar, men vi skall nog alla den vägen vandra...

Ruta Ett sa...

Jag har en dator med W8. Jag har inte startsidan med appar utan den gamla "Shell" som finns att ladda ner!
Det underlättar betydligt!

Rexxie sa...

Man vänjer sig! Jag HATADE windows 8 första veckan, men nu kommmer vi riktigt bra överens!

Det är bara att lära sig övre högra hörnet, övre vänstra hörnet och nedre vänstra hörnet (och gärna högerklick på start-knappen som kommer upp i nedre vänstra hörnet)

Anonym sa...

W8 är rätt knäppt, men det blev bättre när jag fick tillbaka startknapp och skrivbord som förr. Helvetet är att man inte kan installera sitt gamla Word och sin gamla fina (dyra) Photoshop.
/biggan sth

Elisabet. sa...

Ruta Ett: Shell? Googlar jag på shell så hamnar jag bara hos bensinbolag ....?

Rexxie: det är mycket möjligt att man vänjer sig, men nog är det krångligt och råkar man hamna i en app, är det nästan omöjligt att ta sig därifrån - för mig -.

Biggan: det har jag inga problem med, eftersom jag använder picmonkey bildbeh.program, tack och lov ,-)

Rexxie sa...

Men om du hamnar i en app(likation) så för du musen till överkanten, och då kommer vanliga krysset uppe till höger fram och så stänger du det som vanligt...