fredag 29 augusti 2014

... betyder en broder mer.


I en kommentar till inlägget om "Servettupproret" skriver Turtlan att "vad ska vi nu hitta på?"
Det är ju så det är här i livet, att glädje smittar.

Jo, men här finns ett förslag Turtlan!

Förra hösten råkade jag av en slump läsa om Aktion Julklappen och det tog liksom skruv; man skulle inhandla tio saker (bestämda saker, typ tandkräm, tandborste, en pixask, ritblock, pennor, suddgummi, tvål , ett skrivhäfte och ett ritblock och en pennvässare, samt ett personligt skrivit julkort/julhälsning) och så läggs detta i en plastpåse/kasse som sedan slås in med julklappspapper.

Varför får man inte lägga en docka i paketet, t.ex?
Jo, för tanken är att alla barn på barnhemmen eller i skolorna ska få likadana saker .., så att inte någon står där med en jättefin bil eller docka och andra blir utan. Jag tycker att det är en vettig tanke.

Olika insamlingsställen finns att lämna paketen till, men det är inte många och det är synd.
I Stockholmstrakten finns nog ett par .., i Göteborg också och så i Genarp i Skåne.



Själv gjorde jag så här: jag gick in på Läkarmissionens sida som handlar om detta, skapade en grupp under namnet Ann-Gerds barn och barnbarn (tanken var att vi skulle stå för det hela), men fler blev entusiastiska och ville vara med, arbetskamrater och vänner kom med paket ..., sist av allt körde pv och jag själv till Skåne och lämnade tjugofem eller trettio paket till Erikshjälpens lager som vidarebefordrar alltsammans till barnhem i Ukraina, Moldavien och Rumänien.
Mamma måste ha smajlat i sin himmel, ty så många barn och barnbarn hade hon sannerligen inte!

Skolbarn i Rumänien som just fått sina paket, ja, det var i fjol det.


Men ååå, vad det kändes bra!
Och ni skulle ha sett alla tiotusentals paket som stod travade och höll på att lastas i en långtradare!
Det var verkligen som att känna sig som en länk i stor, nästan oändlig kedja.

Helt slumpmässigt hade en journalist på Radio Halland fått nys om detta, kom hit och gjorde en direktsänd intervju .., ja, då kände flera kunder igen den västerbottniska rösten och ville vara med, men då var det redan för sent.
Stoppdatum för årets insamling är den 26:e november (det börjar den 3:e november).

I år tänker jag - om chefen går med på det och det tror jag att han gör - skapa en grupp som heter Ankarets Vänner (affären heter Ankaret) och så får den som vill lämna in sina paket och vi samlar ihop dem och kör ner dem till Skåne.

Ja, det var mitt förslag Turtlan!
Men det finns ju hur mycket som helst annat att hjälpa till med! 

Här kan den som är intresserad läsa mera om hur det fungerar, detta med Aktion Julklappen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Så bra, det ska jag göra! /Lena