fredag 29 augusti 2014

Frihet ...


Trots att jag verkligen älskar mitt arbete, så tycker jag att det är ännu ljuvligare att vara ledig!
Kanske är det latmasken som angripit mig på allvar, eller så kan man ju skylla på åldern?
I fyrtio år har jag suttit bakom en kassa - förvisso inte i sträck - men ändå .., och då får man måhända känna att detta med lediga dagar är som ljuvligheternas ljuvlighet.

Idag är en sån dag.
Och i morgon.

Så vad gör man då?
Jo, man brygger kaffe (för en gångs skull Gevalia mörkrost som faktiskt är lika gott som Zoegas) .., man tar sig en macka .., tittar på SVT:s gomorronprogram där partiledarnas framträdande i diverse utfrågningar betygsätts ..., och jag tänker att jag gillar verkligen DN:s chefredaktör Peter Wolodarski .., men han är ju ingen partiledare .., hallgolv torkas .., disken tas om hand .., och plötsligt upptäcker jag min favoritfågel nummer 1 ., den lilla rödhaken som har tagit paus och slagit sig ned på trädgårdsstolens ribbor.

Solen strålar.

Allt känns bra.

4 kommentarer:

Turtlan sa...

Tänk så tänker jag också på min extra lediga dag idag. Det är så skönt att vara ledig! Skulle vilja jobba lite mindre. Vi får se framöver tänker jag. Istället tar jag en semesterdag då och då. Finns på hög nämligen även om högen krympt.

Här ska ringa och fixas lite inför flytten på fm.Kopp kaffe här med. Men inte Löfbergs ;-)

Elisabet. sa...

Turtlan: jag är så glad att jag inte tog ut den 3:e semesterveckan i pengar, som jag hade planer på, nu, inför resan till London.
Nu har jag tre hela veckor att spendera lite så där pö om pö.
En ledig fredag och måndag och plötsligt har man som en mini-holiday :)

Anonym sa...

...men det är ju min älsklingsfågel också!

:D ♥ ♥ ♥

afBabs

Ruta Ett sa...

Nu måste jag lägga in en protest! Inget är lika gott som Zoegas!