torsdag 17 december 2015

Dagens fönster ...


En gång i världen - det var under min tid som ensamseglare - låtsades jag att jag strövade omkring på den där savannen som är livet. Vi var ganska många som befann oss på den savannen och på kvällarna, just innan läggdags, då sms:ade vi varandra och man kunde t.ex skriva ...."tar du eldvakten ikväll?" och så fick man svar .., och någon ville ligga en bit ifrån elden, men ändå nära.

Jo, det var en låtsas-savann, men betydde mycket.
Det blev helt enkelt varmt och gott inombords och man kände en slags osynlig gemenskap.

En av dem som brukade kura där på savannen, var Bente från Hamar i Norge.
Bente, som en gång hälsade på i Ystad och då, tillsammans med sin son, bodde hos mig på Regementsgatan.

Just nu befinner sig Bente på en lungklinik där hon får hjälp med sin astma .., det berättar hon i ett brev som kom igår, och där, i brevet, fanns även små virkade alster som hon har gjort.
Några hjärtan och en vacker en ängel.
Nu hänger dom alla i fönstret mot väster; mot havet till.

Tack snälla, rara Bente! säger jag.

Och här kommer en stor kram till alla er som gjorde mig sällskap på savannen.
Det var en fin tid.

Inga kommentarer: