söndag 7 januari 2018

Vårt bästa .., lite hipp-som-happ ...


Nu kommer så äntligen sammanfattningen från julochnyårstidens det bästa.
Det får bli en nystart nu till veckan, när allt liksom är på plats igen.

Vad var det som gjorde oss så där extra varma i hjärtat?

Jo, Gunnar i Jämtland berättade om hönsen och tuppen som äntligen fick ta sig årets första sandbad! Vilken glädje och i sanning ett bevis på att glädje smittar. Jag ska se om jag hittar länken till badandet. Jodå, här är den!

Barbro i Uppsala hade firat jul i Oslo hos dotter med man och två töser.
Stor glädje, förstås!

Anne i Mantorp (som INTE är moster till Helena af Sandeberg som jag trodde ..) hade varit hos doktorn och fått besked att nej, det handlar inte om inbillningssjuka - den där yrseln och dåliga balansen - det var i stället ett virus på balansnerven och detta gjorde Anne så lycklig! Att få besked, alltså.

Friherrinnan tillbringade jul och nyår i Västmanland hos rara väninnan Anne-Marie - det är hon som sitter i nattlinne på bilden längst upp -. Glashala gator och mycket snö, men gott om tillsammansglädje!



Barbro i Brämhult fångade ett fönster som gick rakt in i mitt hjärta, det med isiga rutor och den svenska flaggan där bakom. Så här skrev hon, bland annat:

"Hej Elisabet & alla andra deltagare!
Tycker att julen har sådana härliga kontraster (i alla fall för oss två).
Man planerar och fixar före jul, är glad och tacksam för att alla i vår lilla skara är på plats på julaftonen, äter och umgås.
Sedan juldagen i total slapparstil. Inte många knop den dagen. Återhämtning.
Lite vemodstankar brukar smyga sig på mig den här helgen - finns vi alla här nästa jul..?"
Ulrika berättade om glädjen i att ha båda sönerna hos sig!
(Och är inte han till höger lik nån av bröderna Herngren ..?)

Eva i Tyresö hade fått sms från sin dotter med familj; dom var i Romme och åkte skidor, alla var nöjda och glada och hade det bra. 

Och själv då ..?
Ja, jag var på nåt sätt totalt slut på efter jul och nyår; det var som om så många känslor snurrat runt i själ och hjärta, så där så jag inte fick stopp - eller fick ordning - på alltsammans. Det fanns mycket att glädjas åt; familjeträffen i Ystad med så mycket skratt .., dagen-därpå-middagen hos min rödvitrandinga syster i Västerstad ..., lillejulafton här hemma med Mymmel, Hilda, Patrik, Tommy, Karin och Anders .., ååå, så roligt det var! 
Och uterummet som nu är i det närmaste klart; återstår hur vi ska göra med golvet?
Ska det målas eller behandlas på annat vis? 

Tack snälla för era bidrag som legat och vilat i det-bästa-korgen!
Om ni vill och har lust, så fortsätter vi.
I så fall blir det nästa helg som jag sammanställer den senaste glädjen.

Inga kommentarer: