onsdag 11 juli 2018

En onsdag i juli ...


Hettan  s l å r   mig emot mig vid åttatiden på morgonen, ja, så snart jag öppnar ytterdörren. Det är precis som när man har åkt på medelhavssemester och det är den allra första morgonen när man har packat badväskan, gått nerför trappan till hotellets entré och kommer ut i den där brännande hettan! Den som nästan knockar en!

Eller som när vi första gången kommer till Grekland, lämnar flygplanet och går ett antal meter till en väntande transferbuss med öppna dörrar ..., den som ska ta oss till själva flygplatshallen där vi ska visa upp våra pass. Vi står i bussen, en hop bleka nordbor - ihopträngda likt sardiner i en liten ask - och vi håller oss i gummistroppar som hänger från bussen innertak. Hettan är otrolig!
Å, jag minns  e x a k t  den där känslan!

Eller vintern 199 när planet från Miami har mellanlandat i Perus huvudstad Lima; människor ska kliva av och vi, som ska vidare till Buenos Aires, får stanna kvar i planet och vi står i den öppna dörröppningen och tittar ut och det är så hett så vi fattar inte att det är sant!

Så kändes det i morse.


Någon timme senare blir det ett besök på vårdcentralen i Slöinge.
Det var där jag tyckte så mycket om väntrummet, så där så jag bytte från en annan vårdcentral till den här. Ja, det är galet att ha den prioriteringen, men den hade jag. Nu har dom bytt ut dom hemtrevliga (men kanske opraktiska) möblerna och nu känns det som om man sitter på en galondyna.
Mysfaktorn är lika med noll.
Och ja, jag vet .., det är inte viktigt.
Men lite ändå.

Är jag då sjuk?
Nej, det är blodtrycket som ska kollas.
Rar och vänlig undersköterska som påminner om Carina på jobbet; kanske är det därför jag genast fattar tycke för henne?
För högt tryck igen.
Jaha.
Ja, ja.
Nytt besök om två veckor.


Vid elva kommer friherrinnan på kaffe och någon timme senare åker vi till stranden i Särdal.
Bilden är tagen i motljus, det var verkligenvarmt och soligt!
Och det är långgrunt, så där så man - om man känner för det - nästan kan promenera till Danmark.


Ytterligare några timmar senare hämtar jag upp pv i Skallkrokens hamn och vi åker till Kretsloppan på Knäredsgatan i Halmstad på jakt efter ett lagom stort eller litet bord till uterummet. Nej, inget bord i dag heller (igår missade vi uthuset där möblerna finns!). Nåja, det blev ändå bra .., två dynor till båten (dubbla, med ryggstöd) för 15 kronor styck (179:- styck hos C.O) .., en blåvit trasmatta som nu snurrar i tvättmaskinen .., en stor rostfri hundskål, en vit trähylla modell mindre ...


.... och så den där barometern.
Nej, vi vet inte om den fungerar .. , men pv tyckte att den var fin och hoppas väl.
(Lite senare: han är förvissad om att den fungerar!)

Totalt för allt detta: 80 kronor.
Ja, jag älskar återbruk!


Så hemåt igen, men först till Skallkroken där pv lämnat cykel och cykelkärra.
Han ska förstås cykla hem till Stensjö igen (har kanske cykelabstinens ...).
Den här mannen vid sin tyska husbil, han har nog suttit där hela dagen.
Och husbilarna - framför allt dom tyska - påminner mera om  l a s t b i l a r, eller rent av bussar.

När vi tittar mot himlen ser det hotande ut - eller lovande - kanske, äntligen .., att vi får regn?
Men det är bara inåt land molnen är mörka och någon nederbörd blir det inte.
Inte ännu.

Och snart är det semifinal i fotbolls-VM.
England - Kroatien.
Jag håller inte på nån av dem.

Till sist ett tips angående sommarpratare: jag har somnat ifrån dom flesta (vilket kanske säger mer om hur trött jag varit på kvällarna, än om själva programmen), men det finns några som jag hållit mig vaken till.  
Katarina Wennstam är en sån sommarpratare!
Har ni inte lyssnat, så förvänta er inget mysigt gullande; här handlar det om blodigt allvar.

2 kommentarer:

mossfolk sa...

Vi hade tänkt oss en tripp till djurparken i Eskilstuna nästa vecka, ja då när det skulle bli i alla fall lite regn. Men nu är det ändrat och ska visst vara 31 grader mest hela veckan...

Här har det i år ännu bara lyssnats på Mandelmans och Mark Levengood. Listan med sommarpratare som det har tipsats om växer ;)

Elisabet. sa...

mossfolk: kan rekommendera Markoolio också. Det hade jag inte förväntat mig att det skulle vara så hörvärt.