lördag 28 juli 2018

Och så åkte vi till Vetlanda ...


Och någon grillning blir det förstås inte, ty det råder totalt grillförbud, men det går ju bra ändå .., det finns stekpannor och grönsakerna blir ugnsrostade och det är så vanvettigt gott, så det är inte sant!
Till förrätt får vi lite tapas .., stora gröna oliver, tapenade, ost, skinka .., ja, allt sånt! Och genast när vi kommer till det här trivsamma huset, bjuds vi på jättegod gräddtårta och kaffe!

Och det blir bad i Emån som uttalas Emmån, som med två m.
Så härligt - och lite ovant - att bada i en insjö .., vattnet är liksom brungult när man tittar ner mot botten, men det är skönt ändå. Värmen är närapå olidlig!


Frånsett ett parti kubb, så består kvällen mest av prat och ännu mera prat.


Allt möjligt avhandlas och på slutet vad vi har för tankar om det kommande valet .., vilka partiledare som vi tycker är förtroendeingivande ..,  och hur det ska gå för Sverigedemokraterna och kommer något parti att få tacka för sig?
Intressant.

Först fyra dagar till havs och så detta ...

Det blir en sen kväll. Harry, som i vanliga fall går i säng vid halv nio (alldeles självmant) är uppe till nästan midnatt och vid halv ett går åtminstone pv och jag själv i säng.

Fina Meja som opererats för cancer och är väldigt skröplig .., men världens finaste.

Meja däremot - hon som nog är inne på sista sommaren - hon är vansinnigt intresserad av detta med allehanda mat!
Kanske husse skulle kunna ...?
Harry är i det närmaste helt likgiltig när det gäller sånt här.

Getingen ....

Vid frukosten blir det livliga diskussioner huruvidan den lilla krabaten på bilden är ett bi eller en geting. Alla, utom jag själv, säger geting,  men jag tror dem inte, allra helst som där finns bikupor utplacerade bara hundra meter max från där vi sitter och äter ett ljuvligt nybakat bröd och allt annat smarrigt till frukost.

Till slut kontaktar jag mina livlinor; mian (Mari Friberg) och Gunnar i Jämtland.
Det är så spännande .,. tänk, nu ska jag få visa dem alla att jag har rätt!
Men det har jag inte .
Såväl Mari som Gunnar skriver: "Geting", Gunnar t.om. med utropstecken på slutet.
Jahapp, det är ju bara att lägga sig platt och erkänna att man har haft fel.
Och Gunnar säger att getingar har getingmidjor ., det borde jag tänka på.
Ja, just det ja.



Frukosten är uppdukad i köket och det är ungefär som att komma ner till en hotellmatsal!
Underbart!
Och vid halv elva var det dags att tacka för sig och då ska party-taket vecklas ihop, det fungerar ungefär som när man viker ihop ett paraply! Genialiskt!


Titta bara, så finurligt!
Nu är det bara att binda om hela taket och sätta undan det till nästa kalas!

Vid min säng ....

Majas föräldrar bor i en enplansvilla som är designad med tanke på Majas storasyster som föddes multihandikappad. Helt ärligt tror jag att det är det mest smakfulla hem jag någonsin satt min fot i. Inte en pryl för mycket .., så vilsamt och fint! Och små kvistar av färska blommor nästan överallt.
Såväl Majas mamma som pappa är nyblivna pensionärer och om detta, det nya och annorlunda livet, blir det en hel del prat.

Och vid sängbordet hittar jag en bok om "Omvårdnad".
Majas mamma har arbetat på ett gruppboende och jag ligger en stund och bläddrar i boken som är fylld med olika patientexempel och det är så intressant så det är inte klokt!
Jag minns att min mamma - frireligiös och allt - redan på 60-talet tyckte att kronikerpatienter som låg på sjukstugan i åratal, borde få vin till maten eller ta sig en snaps till helgen och det här med att inte fick ge stark smärtlindring i livets slutskede, det tyckte hon var helt galet. Vad spelar det för roll om man blir beroende, när det är kort tid kvar? Det viktiga var ju att patienten hölls smärtfri! 
I den här omvårdnadsboken togs just såna här ämnen upp!

Jo, men det kändes bra hela alltet, den här kvällssamvaron!
Bekvämt.
Tryggt.
Och jag älskar såna här pratkvällar!

När vi sedan tackat för oss, ja, då tar vi en sväng förbi kyrkan i Bäckseda .., och vi stannar till vid Nydala Klosterruin .., men nu stoppar jag .., för annars blir ni väl galna av så mycket text!
Resten kommer i morgon.

4 kommentarer:

mossfolk sa...

Så trivsamt det ser ut! Och vilket jättepraktiskt tak!
Jag blev bums inspirerad att plocka luktärt, måste nog sätta mer av det nästa år 😊

Eva i Tyresö sa...

Jag blir aldrig galen av dina texter,,,,,
De känns bra och jag är mycket intresserad av det ena o det andra . Tack,!

bettankx sa...

Underbar läsning och jag njuter av din förmåga att levandegöra så man tycker sig nästan ha varit med. Dina berättelser är beroendeframkallande eller "bladvändare" om man så vill.

Hälsa till dottern din, Anna, att hon har så snygga ben så jag inte se mig mätt ,)

bettankx sa...

kan