torsdag 19 september 2019

Svettigt ....


Vad ni än gör, testa inte att lägga in ett nytt språk i mobilen, bara för att det verkar lite roligt.
Det var vad jag gjorde. Kinesiska, dessutom. Jag tänkte att jag liksom skulle se hur det såg ut när man skriver på kinesiska .. men de skulle jag inte ha gjort.
När jag sedan skulle gå tillbaka till den svenska versionen, ja, då blev det aningen svettigt.

Lade ut en blänkare på facebook där jag undrade om någon som har en Iphone 10 kunde tänka sig att mejla mig, så kunde jag få se hur originalversionen på språkinställningar ser ut och sen - möjligen - kunna gissa mig vidare.


Det tog inte lång stund förrän underbare Peter från Upplands Väsby - god vän till äldsta dottern och hennes man - hörde av sig!! Jodå, han hade en likadan mobil och med hjälp av honom, så ordnade det sig. Varje klick på en rad, kändes som om jag hade en missil i handen .. jag visste ju inte vad som stod där när jag klickade.



Men nu är det fixat.
Och medalj ska han få, den alltid så omtänksamme Lunkan!

5 kommentarer:

Ulrika sa...

Haha! Påminner mig om när jag pluggade japanska och grabbarna ändrade till det i min iPhone på rent bus. Efter det aktiverade jag skärmlås. :)

Elisabet. sa...

Ulrika: ja, det var så måttligt "haha" just när det hade hänt! Full panik, skulle jag vilja påstå ,-)

Ulrika sa...

Ja jag garvar åt just minnet av min egen panik, då. :-D
Fy fasen innan man fick ordning på det!

mossfolk sa...

Hahaha 😂 Det är sådant mina elever ägnar sig åt på sina iPads när de tror att fröken inte ser. Nu har jag fått en app där jag ser precis vad de gör på sina skärmar och kan dessutom låsa varje elevipad i ett visst program. Mycket finurligt. Det är ju, i allafall när man är sju år, ibland väldigt svårt att koncentrera sig på det man ska jobba med när det finns så mycket annat som lockar... som att byta språk till exempel 😉

Elisabet. sa...

mossfolk: den appen ska jag tipsa pv om! När han i fjol var resurslärare och stod längst bak i klassrummet, kunde han se hur stor del av eleverna som ägnade sig åt allt annat än matematik, när ordinarie lärare stod där framme och inte hade full koll.