söndag 12 april 2020

Söndag - påskdagen ....


Att ha två dagstidningar på helgen (DN enbart på fre-söndag) .., å, det uppskattas storligen!
Pv börjar med Dagens Nyheter och jag tar Svenska Dagbladet. Tittar på dödsannonser för att se om där står något om viruset, men inte .., och jag tittar extra noga på när dom som inte längre är i livet, ja, när dom var födda. Det varierar. Många har varit födda ungefär samtidigt som min mamma, på 20-talet.

Medan jag bläddrar vidare ..., står tv:n påslagen.
"Helgstudion" hos SVT.

I ena hörnet av en soffa sitter USA-korrespondenten Stefan Åsberg och i andra änden av soffan: Ginna Lindberg (Sveriges Radio). Stefan Å. har för ett tag återvänt till Sverige och häpnar över nonchalansen på krogar och restauranger, så totalt olikt det USA han nyss lämnade.
Han berättar om förvåningen över amerikaner som - i vanliga fall - vill göra som dom vill - och verkligen inte tycker om myndigheter av något slag, men nu är det precis tvärtom, man lyder myndigheternas råd.
Allt är annorlunda när han jämför med Sverige.
Det är som en helt annan värld.
Och han berättar hur upprörd han blev, då han i Stockholm upptäckte hur människor satt nära varandra på uteserveringar och annorstädes.
Trängdes.
Vilken nonchalans han tyckte att det var!


Och här, hos oss?
Pv arbetar oförtrutet med det lilla rummet som verkligen blir så fint, faktiskt som ett gästrum när det blir klart. Återstår att göra fint där utanför också .., ta ned några spretiga lönnar och jämna ut marken.

Själv är jag fortfarande rejält förkyld och känner mig inte så värst pigg.
Huvudvärk.
Trötthet.
Den digitala termometern som jag köpte för kanske två veckor sedan har alltid visat på så låga siffror. Trettiosexochtvå och lite till. Jag sa till pv att det kan omöjligt stämma, man känner ju sin egen kropp. Eller så håller jag på att kallna?
Bytte från muntemp till rumptemp och vips, så blev det andra bullar.
Nu på morgonen trettioåtta grader.
Obs! Detta berättas inte för att få medömkan!


Detta kan man längta efter.
Sommar och inga virus som härjar runt världen.
Trift.


Igår berättade den förstfödda att nu hade andra säsongen av brittiska serien "The Split" kommit ut. Sex nya avsnitt. Sååååå bra! Och inget är enbart svart eller vitt; människor är komplexa. Som alltid bra skådespelare, inte minst Nicola Walker (mitten på bilden), men även övriga.
Och dom flesta som varit med om en skilsmässa, känner nog igen sig i mycket.

Ringde min rödvitrandiga syster i Skåne och berättade om den här serien.
Jo, hon hade sett den första säsongen, men kom inte riktigt ihåg handlingen.
Jag berättade.
Jo, nu skulle hon nog haka på.
Hon lät så glad .., vi pratade en stund, mest om viruset, men också om annat.




"Du har väl sett Chernobyl? sa hon.
Jag sa att det hade jag inte, men nu kanske?

"Ja, men den är helt suverän!" sa hon med eftertryck.

Min äldsta syster är som ett  a n k a r e  i mitt liv.
Hon var - när jag växte upp - den stora tryggheten, alltid så snäll mot mig.
I september fyller hon sjuttionio år.
Jag hoppas att hon lever länge än.

2 kommentarer:

Turtlan sa...

Tack för info om Stefan Åsberg. Har nämligen undrat var han tagit vägen. Men nu kom svaret. Tänkte så han inte var sjuk 🤕

Elisabet. sa...

Turtlan: det tänkte jag också .., han har ju varit så osynlig ett tag. Han vittnade också om hur deprimerande det var med NY just nu.