torsdag 24 mars 2022

Letar en bild, hittar nånting annat ....

Nämligen en text som är så underbar så det är inte sant. 

Rubriken var: "Den bästa måltid jag ätit".

Det var skrivet i mars 2014. 

Och den bästa måltid jag ätit - eller den jag minns mest - det var hos min kusin Ulf i Dikanäs. 

Vi åt den i hans spartanska kök och det var stekt fisk (naturligtvis fångad av Ulf själv) och mandelpotatis till detta och det var kanske inte någon kulinarisk krusidull, men ändå .., det var allt det andra också; detta att vi kände oss så välkomna ., att det var varmt och gott där inne och personligen kände jag mig så ..."hemma".

Så var det. 

2 kommentarer:

annannan sa...

Om de är tillagade av någon som vet vad hen gör så är det väl inget som slår en enkel måltid med fantastiska ingredienser! Nyfångad fisk och nyuppgrävd potatis behöver inte mycket mer än salt, smör och att veta hur länge de ska stekas / kokas. Kan man få en färsk kryddört till, och gott sällskap kan det inte bli bättre!!

Elisabet. sa...

annannan: ja, precis så är det ju! Jag minns en annan måltid, det var hos Ulfs mamma, min moster. En lammstek på köksbordet ., mjukt tunnbröd .., smör. Det var kanske var tilltugg till kaffet? Men Gud, så gott.